著者
青木 啓至 武井 惠雄
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2002, no.17, pp.51-58, 2002-02-22

Web上の学習教材で学ぶ学習者のクリックストリームを取得し,それを解析することによって,学習者の学習軌跡をビジュアルに表示するシステムを開発した.これによって,学習者の学習軌跡を容易に把握することが出来,また,多数の学習軌跡を調べることによって,教材の構成自体の適否を吟味することが可能となる.本システムは,学習者のマウス操作の記録の取得だけでデータを得ることが出来るので,学習者に負担を掛けないし,解析結果をビジュアルに表示するので,教授者や教材設計者が学習の様子を直感的に把握することが出来る.We have developed a visual study-locus analyzer based on yielding the learner's clickstreams over the web-based learning materials. By this system, one may easily track the learner's study-loci, and also closely examine the propriety of the composition of the learning materials. Since this analyzer system acquires the learner's data merely through one's mouse clicking, one's load is little. And this system represents the analyzed results visually, so the instructor or designer will intuitively comprehend the learner's situation.