著者
廣瀬 慎吾 武井 惠雄 荒井 正之
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.123, pp.55-61, 2003-12-15

初等・中等教育における情報教育では,フルサイズキーボードを使用した,きちんとした文章作成能力の育成が重要である.本研究では,そのような目的に合った学童用モバイルシステムを提案する.このシステムはフルサイズの丸められるキーボードを備えているので,学童はランドセルへ入れて学校と家庭の間を持ち運び,教室内学習と校外学習の両方で同じコンピュータ環境を使って学習することができる.ハンディサイズの組込みLinuxコンピュータで学童用モバイルシステムを試作した.今後,実際の教室内学習と校外学習を通じて,学童のきちんとした文章作成能力の育成に有効であることを証明していく.In the information study in elementary and secondary education, training for writing the orderly text creation with the full-size keyboard is important. Then we propose a mobile system suitable for such purposes. Schoolchildren will be able to use the system for the classroom learning and home study, because the system has a full-size foldable keyboard and they can stow the system into their knapsacks and carry about it on one's way to and from school. We produced a prototype of the proposed system using a Linux built in computer of a handy size. We plan to evaluate the system through actual classroom learning and home study.
著者
武井 惠雄 丸山 健夫
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.1997, no.3, pp.17-24, 1997-01-17
被引用文献数
4

IT(nformation Technolog)教育が,国民皆教育になろうとするとき,"コンピュータ"というものを,どう教えるのがいいのだろうか,という考察である.中等教育段階で,コンピュータがどのように教えられているかを検討した結果,コンピュータそのものの理解,コンピュータが果たす役割の理解,そして,コンピュータに取り組むための導入,のどれをとっても,現状の教科書の表現には幾多の問題があることを指摘せざるを得ない.この問題の沿源を検討してみると,大学・短大においても,同様な事情が顕在化してくることが予想される.ここでは,将来にむけての広義の情報教育を体系づける上で,中等教育・高等教育の各段階で,コンピュータをどう教えるか,という問題についての考えを述べ,モデルを提案する.This study was designed to provide the appropriate way of teaching computer itself. Information Technology has been one of the essential skill in the modern society. We firstly analyzed the present curriculum and contents relating the information technology in the secondary school in Japan. We considered the way of teaching in understanding the mechanism, role and elementary use, but we found that some of the contents and expressions are not suitable for the coming information society. According the progress of the information society, these problems will be found in all the educational stages. We discussed and suggested a model of the way of information technology education in the secondary and higher education.
著者
青木 啓至 武井 惠雄
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2002, no.17, pp.51-58, 2002-02-22

Web上の学習教材で学ぶ学習者のクリックストリームを取得し,それを解析することによって,学習者の学習軌跡をビジュアルに表示するシステムを開発した.これによって,学習者の学習軌跡を容易に把握することが出来,また,多数の学習軌跡を調べることによって,教材の構成自体の適否を吟味することが可能となる.本システムは,学習者のマウス操作の記録の取得だけでデータを得ることが出来るので,学習者に負担を掛けないし,解析結果をビジュアルに表示するので,教授者や教材設計者が学習の様子を直感的に把握することが出来る.We have developed a visual study-locus analyzer based on yielding the learner's clickstreams over the web-based learning materials. By this system, one may easily track the learner's study-loci, and also closely examine the propriety of the composition of the learning materials. Since this analyzer system acquires the learner's data merely through one's mouse clicking, one's load is little. And this system represents the analyzed results visually, so the instructor or designer will intuitively comprehend the learner's situation.