著者
駒谷 昇一
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.65, no.1, pp.1_12-1_15, 2017 (Released:2017-02-04)
参考文献数
2

PBL (Project Based Learning or Problem Based Learning) has attracted attention as a method to develop human resources capable of solving problems with teams. PBL is a learning method to solve problems with a project type team. PBL is an educational method that can effectively acquire problem solving power, creativity and ability to help each other in a team. In PBL, how to evaluate educational purpose quantitatively is an important point. This paper introduces examples of how I evaluate the educational purpose of PBL.
著者
駒谷 昇一
雑誌
情報処理
巻号頁・発行日
vol.58, no.6, pp.507-507, 2017-05-15

いまだに多くの大学の一般情報教育では,PCの使い方の教育が行われている.しかし,AIやIoTが普及し,社会や企業のICT化が進む中で,一般情報教育に対して次のような教育が求められている.ICTを活用した情報化戦略や新商品を企画立案する方法,社会を支える情報システムの恩恵とリスク,社会の問題や課題を ICTで解決する方法,AIを業務効率化に活用するための方法と倫理,実際のビジネスをモデル化しデータやネットワークやセキュリティを設計する方法,発注者としての基礎知識.問題は,このような教育を大学で行う必要があるという認識が低いことである.