著者
竹林 幹雄 黒田 勝彦 杉田 孝 吉田 純土
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木計画学研究・論文集 (ISSN:09134034)
巻号頁・発行日
vol.20, pp.613-618, 2003

本論文では, 旅客のチケット予約行動においてウイナー過程を仮定した最適SICモデルを構築することを目的としている.特に最適シートブロックとチケット販売期間の構成に着目した.まず, 特定のフライトにおける旅客のシート予約を販売座席数と予約時間の関数として定式化した.次にモデルが伊藤積分によって最適解が求められることを示した.続いてモンテ・カルロ・シミュレーションにより数値計算を行い, シート・プロテクションと販売期間の関係を明らかにした.最後にオーバーブッキングの効果について検討し, その結果, シート・プロテクションごとに最適OB率が存在することが示された.
著者
山崎 徹 曽根 崇正 橋本 崇史 黒田 勝彦
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 B編
巻号頁・発行日
vol.78, no.789, pp.988-992, 2012

Experimental Statistical Energy Analysis (ESEA) is applied to analyze the vibration energy flow on violin body. The violin body is subdivided into six SEA subsystems. The analysis can identify the power flow through the subsystems and the power input into each subsystem under the impact excitation at the bridge which connects the strings and the body. The analysis results for two kinds of violin are compared. It is shown that three pieces of knowledge regarding better violin are obtained as the followings, 1) damping of the body structure is small, 2) the frequency distribution of power input into the body is in inverse proportion to square root of frequency and 3) the vibration energy on the back plate is propagating only from the top plate through the sound post. The fundamental discussions on the knowledge 2) and 3) are also carried out.
著者
黒田 勝彦 本村 元
出版者
長崎総合科学大学附属図書館運営委員会
雑誌
長崎総合科学大学紀要 = Bulletin of the Nagasaki Institute of Applied Science (ISSN:24239976)
巻号頁・発行日
vol.55, no.1, pp.30-37, 2015-06-23

Sample sound of two kind of violin is examined through four better characteristics 1) rising of sound is early, 2) loudness of sound is large, 3) convergence of sound is early, and 4) there is a feature in switching of sound. After that, it is investigated to try to create structure of golf driver face with the characteristics of 2) and 3). The study is validated through numerical analyses, using a finite element method. Finally, questionnaire survey to the 4 features with continuous sound of violin and the 2 features with impact sound of driver face is performed to investigate correlative relationship between the violin sound and the face sound. As a result, the results of correlative relationship between them are effective except for the one of the convergence of sound.
著者
竹林 幹雄 黒田 勝彦 鈴木 秀彦 宮内 敏昌
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木学会論文集 (ISSN:02897806)
巻号頁・発行日
vol.2001, no.674, pp.35-48, 2001-04-20 (Released:2010-08-24)
参考文献数
28
被引用文献数
1 3

本論文では, 自由化が進展した国際航空旅客輸送市場の構造分析を行うことを目的とする. まず, 市場をエアラインと旅客から構成される完全競争市場であると仮定し, モデル化を行った. さらに, 旅客需要はネットワークのサービスレベルに応じて弾力的に変化する需要変動型とした. 次に2010年におけるアジア~太平洋~欧州路線にモデルを適用し, 需要予測を行うと同時に, 成田, 関西両空港における空港容量拡張の影響を検討した. その結果, 空港容量の拡張により, ハブ機能を強化することが可能であることを示した.