著者
Bramley David
出版者
大阪女学院大学
雑誌
Journal of Osaka Jogakuin University (ISSN:18800084)
巻号頁・発行日
no.11, pp.23-40, 2015-03-01

論文This paper looks at student reactions to the use of iPads and eBooks both in and out of the classroom at a women's university in the west of Japan. The paper starts by examining the capabilities of iPads and eBooks. The paper then explains the construction of a survey given to first and second year students about their use of iPads and eBooks and examines some of the results of the survey. The survey shows that student reactions to iPads and eBooks are quite positive but that there are some discrepancies between different groups of students in the use of iPads. The conclusion briefly suggests possible explanations and offers solutions.本研究は、授業内外で積極的にiPad やeBook の活用を実践している西日本にある女子大学において、学生がiPad やeBook にどのような反応を示しているかを調査・検証するものである。まず、iPad やeBook の可能性を客観的に考察し、次に、大学1 年生および2 年生を対象として実施したアンケート調査について説明し、最後にその調査結果について述べる。調査の結果、対象となった学生達はiPad やeBook についてかなりポジティブな反応を示すが、その反応はいくつかの異なるグループに分かれることが明らかになった。本稿ではその反応の違いをもたらしている要因は何かを考察し、解決法を探る。
著者
Swenson Tamara Bramley David Cornwell Steve
出版者
大阪女学院大学
雑誌
大阪女学院大学紀要 (ISSN:18800084)
巻号頁・発行日
no.10, pp.17-30, 2014-03-01

論文This paper discusses the transition from paper-based, in-house produced Englishlanguage textbooks to the electronic environment: eBooks. These eBooks are produced for reading, writing, and discussion classes for use in the content-based curriculum at Osaka Jogakuin University and Osaka Jogakuin College. To date, nine books for the iPad have been written, designed, and produced by the English-teaching faculty. This paper reviews the shift in education from the use of paper to digital media for content delivery, discusses the challenges of making the transition to the digital era, and provides advice for taking advantage of software available for eBook authoring for the iPad tablet compuer.本稿では、英語教育における紙媒体テキストから電子媒体テキスト(eBooks)への転換について、その諸問題を考察する。本稿で取り扱うeBooks は、大阪女学院大学・大阪女学院短期大学に位置する女子大学で英語教育教材として独自に開発されたものである。同大学ではリーディング、ライティングおよびディスカッションクラスでコンテント・ベースの英語教育カリキュラムを展開しているが、学内の英語担当教員がオリジナルデジタルテキストを製作し、iPad を用いた授業で使用している。これまでに、9 冊のデジタルテキストが製作されており、デザインも含めてすべての内容を英語担当教員が書き下ろした独自教材である。本稿では、まず、教育環境における教材配信手段の紙媒体から電子媒体への変遷を概観し、デジタル化の過渡期の問題点を考察し、タブレット端末iPad 上で活用できるeBook オーサリングソフトウェアについて具体的な提案を行う。