著者
塚越 俊夫 Toshio TSUKAGOSHI 群馬大学医学部産科婦人科学教室 Department of Obstetrics and Gynecology Gunma University School of Medicine
雑誌
日本産科婦人科學會雜誌 = Acta obstetrica et gynaecologica Japonica (ISSN:03009165)
巻号頁・発行日
vol.42, no.12, pp.1655-1662, 1990-12-01

ある矯正施設に収容された女子集団 (15~20歳:平均17.4歳) 141例における性行動とC. trachomatis (以下CT) 感染の関係を疫学的に分析し以下の成績を得た. 1. 初経年齢は, 原発性無月経の1例を除き9~15歳に分布し, 平均12.1歳であった. 2. 全員に性交経歴があり, 初交年齢は11~18歳, 平均13.9歳と低年齢であった. 3. 16例 (11.3%) の子宮頚管材料からCTが分離培養され, Micro Trak法により9例 (6.4%) からCT抗原が検出された. いずれかの方法によるCT抗原陽性者は19例 (13.5%) であった. 4. CT抗原は子宮頚管炎と診断された55例中14例 (25.5%) に陽性であり, 炎症の認められなかった86例からの陽性率5.8%に比べ有意に高率であった (p < 0.001). 5. CT抗原検出と腔トリコモナス症の間に相関が認められた (p < 0.05). 6. CT抗原は低年齢層 (15~17歳) で21.1%と高率に認められ, 年長グループ (18~20歳) での陽性率はわずか4.6%であった (p < 0.01). 7. 57名に妊娠歴 (1~3回) があったが, CT抗原陽性率は妊娠経験のないグループのほうが高率であった(p < 0.05). 8. 血中の抗CTlgG抗体は65例 (46.1%) に証明された.抗CT抗体陽性グループにCT抗原が高率に見出され, かつ抗原と抗体の血清型(immunotype)が一致する例が多かった. このことから血中抗CT抗体は現症のCT感染の結果生じたものであるが, 頚管部へのCT感染に対し, 強い阻止効果を表さないことが示唆された. 9. CTに起因する子宮頚管炎を治療せずに放置した場合, 若年女子では平均56日で自然消失するグループと100日以上に亘って持続感染するグループに分かれることが窺われた.
著者
永井 聖二 Nagai Seiji 群馬大学 Gunma University
出版者
東洋館
雑誌
教育社会学研究 = The journal of educational sociology (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.43, pp.45-55, 1988-10-03

Since the 1970's, teacher professionalism has been criticized because of its consensual optimism, elitism and similarity to cultural reproduction. In this paper, I comment on the organizational traits of the school, that is, school is an organization which functions with vague organizational goals. In accordance with the traits of schools, teachers are required to conduct their everyday teaching activities, which have vague organizational goals, by their own volition and using their creativity. In addition, it is important to note that the school in Japan must be regarded as integrated not institutionally but culturally through the process of vocational socialization, allocation of resources and manipulation of symbols. In such an organizational situation, teacher professionalism must be reconsidered in relation to its invisible control over teachers based upon teachers' culture. According to this viewpoint, the problem is that the traits of teachers' culture -that is, collectivism as well as egalitarianism, and the paradigm of the school organization may easily congeal. Consequently, in this situation, the invisible control brought about by overemphasizing the autonomy based upon teacher professionalism may lead to a justification of the status quo and preventing innovations to take place in the school.