著者
Fu Pingqing Kawamura Kimitaka Kobayashi Minoru Simoneit Bernd R. T.
出版者
Elsevier
雑誌
Atmospheric Environment (ISSN:13522310)
巻号頁・発行日
vol.55, pp.234-239, 2012-08
被引用文献数
154

Sugars are important water-soluble organic constituents of atmospheric particulate matter (PM). In order to better understand the sources and seasonal variations of sugars in aerosols, primary saccharides (fructose, glucose, sucrose, and trehalose) and sugar alcohols (arabitol and mannitol), together with levoglucosan, have been studied in ambient aerosols at Gosan, Jeju Island in the western North Pacific, the downwind region of the Asian outflow, using gas chromatography-mass spectrometry. The results showed that the sugar composition varied seasonally with a total concentration range of 6.8-1760 ng m^[-3] (mean 246 ng m^[-3]). The total identified sugars had the highest concentration in April, the spring bloom season at Jeju Island, when sucrose contributed up to 80% of the total sugars. The dominance of sucrose was also detected in pollen samples, suggesting that pollen can contribute significantly to sucrose in aerosols during the spring bloom. The seasonal variation of trehalose is consistent with those of non-sea-salt Ca2+ and δ13C of total carbon with elevated levels during the Asian dust storm events. This study indicates that sugar compounds in atmospheric PM over East Asia can be derived from biomass burning, Asian dust, and primary biological aerosols such as fungal spores and pollen. Furthermore, this study supports the idea that sucrose could be used as a tracer for airborne pollen grains, and trehalose as a tracer for Asian dust outflow.
著者
竹村 明子 小林 稔 Takemura Akiko Kobayashi Minoru
出版者
琉球大学教育学部
雑誌
琉球大学教育学部紀要 (ISSN:13453319)
巻号頁・発行日
vol.73, pp.215-224, 2008-08

本研究は,親子関係と児童の学習動機の関係について明らかにするために自己決定理論(Deci & Ryan, 1985)を基に,学習動機を4水準の自己決定性-内発調整(楽しいから勉強をする),同一化調整(大切なことだから勉強をする),取入調整(恥ずかしい思いをしないために勉強をする),外的調整(親や先生に言われるから勉強をする)-に分け,親子ペアを対象に児童の4水準の自己決定性と親との信頼関係および親の家庭での関わりについて調べた。先ず,小学3~6年生173名のデータを用いて,子が認知する親との信頼関係と4水準の自己決定性の間の相関分析を行った。その結果,親との信頼関係が良好と認知するほど児童の内発調整および同一化調整が高いことが明らかとなった。次に,親子ペア141組のデータを用いて,親の家庭での関わりと児童の4水準の自己決定性の間の相関分析を行った。その結果,①親が子への経済的支援を惜しまず,将来について会話するほど児童の自己決定性は高くなること,②親が子と伴に文化的活動に関わるほど児童の内発調整は高くなること,③親が子の生活習慣の形成に関わるほど児童の同一化調整は高くなること,などが見出された。