- 著者
-
村澤 昌崇
中尾 走
松宮 慎治
MURASAWA Masataka
NAKAO Ran
MATSUMIYA Shinji
- 出版者
- 名古屋大学高等研究教育センター
- 雑誌
- 名古屋高等教育研究 (ISSN:13482459)
- 巻号頁・発行日
- no.19, pp.153-169, 2019-03
本稿は、大学の生産性の影響要因について、昨今関心が高まっているガバナンスを中心に検討した。その際本稿での方法論上の特徴は、「ゼロのインフレ」への対応である。本稿で扱う大学の生産性指標は、国際誌へ掲載された論文数を用いているが、特定の学問領域では外国語での発表の文化が無く、この生産性指標が「ゼロ」であるケースが多発する。この分布の偏りに適切に対応するべく、本稿ではZero-Inflated modelとHurdle modelを応用した。分析の結果、学長と教授会への権限の集中度が生産性に及ぼす影響が不透明であること、むしろ大学の歴史・規模・威信といった外形的な特徴の影響が鮮明であることが明らかとなった。この結果から、権限を一定のところに集中すれば大学がうまくいく、というような単純な"物語"は、現段階では通用しているとは言い難く、大学の実情を無視したトップダウンや、トップダウンを誤解したマイクロマネジメントで辣腕を奮っても、大学が機能するかどうかは疑わしいことが推察された。先行研究の成果も併せて考察すれば、本来ガバナンスとは、良好な環境や構成員から支持されるリーダーが生まれるような大学組織へと導くことに本質があり、権限の集散はそのような環境を作るためにこそ用いられるべきであり、大学に変化をもたらしうる数多ある要因の一つに過ぎない点についても指摘した。In this paper, we examined the factors that influence university productivity, focusing on governance. We examined the university administrative response to zero inflation by looking at the productivity index of the universities covered in this paper. In order to cope with distribution bias, the authors used a zero-inflated model and the Hurdle model, and these analyses showed that the concentration of authority being vested in the president and faculty has had an uncertain influence on productivity. Furthermore, the study showed that external characteristics such as the history, scale, and prestige have a strong influence on the productivity of university departments. From this result, it is clear that saying a university does well based on the concentration of authority is overly simplistic and not likely to be established. It is doubtful whether universities can work successfully in a top-down or a micro-managed atmosphere. Considering the results of previous research together with the current study's findings, it can be said that university governance is essentially a way to create a good environment and establish a leader who will be supported by students, faculty, and staff. In conclusion, university governance is only one of many factors that can bring about needed changes within a university.