- 著者
-
秦 克世志
RuckThawonmas
- 出版者
- 一般社団法人情報処理学会
- 雑誌
- 情報処理学会研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC) (ISSN:09196072)
- 巻号頁・発行日
- vol.2006, no.134, pp.7-11, 2006-12-16
- 参考文献数
- 8
視覚化ツールKeyGraphを応用して多人数オンラインゲーム(MMOG)ログデータからプレイヤーの特徴を抽出するしかし KeyGraphが対象とするテキストとMMOGログデータでは異なる性質がみられるので 次のような改良を加える行動のつながりの強さを意味する共起度を決定する範囲をログ内のプレイヤー一人の行動すべてから行動の周辺に縮め すべての行動に対して共起度雇ジャッカード係数でとる.これまでは1人の行動の最初から最後までを共起の範囲としてきたが これにより行動した時間が離れている場合は共起していない事になる.いくつかの共起施囲で実行し 結果の違いを考察した.We aim at extraction of player characteristics from MMOG logs with a visualization tool called "KeyGraph". In this paper, we add the following improvement because the characteristics of MMOG data and those of text data, which KeyGraph originally targeted, differ. The added improvement is that of narrowing down the range for deciding the co-occurrence level between an action of interest and another action, i.e., the strength of the connection between them, from a whole action sequence of each player to a circumference subsequence including the action of interest. The Jaccard coefficient is then used for calculation of co-occurrence. As a result, although actions appear in a same action sequence, their co-occurrence level will be low if they are apart from each other. We show and compare results for different co-occurrence ranges.