著者
五島 敦子 GOSHIMA Atsuko
出版者
名古屋大学高等教育研究センター
雑誌
名古屋高等教育研究 (ISSN:13482459)
巻号頁・発行日
vol.20, pp.275-296, 2020-03

本稿では、米国ウィスコンシン大学を事例として、成人学生の学修支援の現状と課題を検討した。成人学生は、オンラインを利用して営利大学で学ぶ傾向にある。しかし、質の低さが中退率を増加させ、学生ローン返済が滞って学位取得を阻害している。解決策として、州レベルでは、州立大学システムを再編してリソースの共有と合理化を図っている。具体的には、質の高いフレキシブルな教育を低コストで提供するために、学習経験を認定して単位化する経験学習評価(PLA)やコンピテンシー・ベースド教育(CBE)を開発している。機関レベルでは、継続教育部の成人学生支援部局が生活全般にわたるきめ細かな支援を行うと同時に、労働市場に即したプログラム開発や貧困層の進学支援等の多様なニーズに応えている。日本が学ぶべき点として、大学と社会をつなぐ専門職の活躍が挙げられる。ただし、効率化と予算削減を所与の条件とするスキル偏重の改革が強調される点には留意が必要である。This paper examines barriers to degree completion faced by non-traditional adult learners in American higher education and identifies promising strategies for overcoming these obstacles, focusing on Wisconsin. Adult students attending for-profit institutions are unable to complete their degrees because of defaulting on their loans, resulting in poor labor market outcomes. The University of Wisconsin (UW) System has restructured UW Colleges and UW‒ Extension to widen access to higher education and ensure the sustainability of all the UW campuses. In order to provide high-quality, flexible education at a low cost, the UW System has expanded prior learning assessment (PLA) activities and developed the UW Flex program based on the direct-assessment competency-based education (CBE) model. At UW‒Madison, the Division of Continuing Studies helps returning adults with various resources and personal assistance for exploring their career and education options. Japanese universities need to look at such models using continuing education professionals who can develop sustainable programs that respond to the needs of adult learners and changes in the business market.

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