19 0 0 0 OA 論語の論理構造

著者
安冨 歩
出版者
東京大学東洋文化研究所
雑誌
東洋文化研究所紀要 (ISSN:05638089)
巻号頁・発行日
vol.152, pp.59-118, 2007-12-19

In this paper I read the text of Confucian Analects from the viewpoint of “learning”. Here, “learning” means the process of understanding something which causes the transformation of the self who understands something. If the process of logical calculation proceeds with the transformation of the self who performs this logical calculation, it is learning. This self-referential dynamical process is the core of the theoretical structure of Confucian Analects.This paper is organized as follows; at first I discuss the concept of knowing (知) and describe the structure of learning in detail. I show that the famous Menoʼs paradox in Platoʼs Meno was solved by Confucius before the birth of Plato.From this perspective, I redefine the major concepts of this text such as 忠(zhong), 信(xin), 恕(shu), 禮(li), 和(he), 同(tong), 君子(junzi), 小人(xiaoren), 仁(ren), etc. Knowing oneʼs own true feeling is the most important thing for a man of virtue. I also discuss a book by Herbert Fingarette on Confucius. In the final section I indicate the similarity between the thoughts of Confucius and M.K. Gandhi.

言及状況

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[via:packrati.us] RT @HHany: 安冨歩「論語の論理構造」読むべし(via @motohasi)。サンデルの正議論の100倍すばらしい。 http://bit.ly/ffE5ju からダウンロード可能。(知/不知)->知という再帰プロセスとして知、禮、仁などの論語の中心概念を解 ...

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「知る」についてのこの論語の言葉の解釈については、安冨歩のこの論文が参考になる。リンク先のしたの方でダウンロード可能。

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「仁」の状態にあれば、組織の中にいても、原発には加担できないはず。彼らは、「不仁」だ。http://t.co/DhpwWQcB
安冨歩『論語の論理構造』(PDF)面白い! http://t.co/08t0AVea http://t.co/9jbmHzwN
予約完。確かに⇒『生きるための論語』は、「論語の論理構造」という論文を大幅に拡張し、読みやすくしたものです。http://t.co/YoUmLPHM RT @anmintei そう?でもそもそも公開されている論文なので。これ読むの結構面倒なので、投げ出して新書買う人が多いのでは?
安富歩「論語の論理構造」は目から鱗が落ちるだったというか、『論語』読む機会を作ってくれたの http://t.co/nCLoZnLm

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