著者
後藤 愛司
出版者
岐阜聖徳学園大学
雑誌
聖徳学園女子短期大学紀要 (ISSN:03875067)
巻号頁・発行日
vol.16, pp.1-12, 1990-03-31

The purpose of this paper is to analyze the Book I of "An Essay concerning Human Understanding", the main problem of which is whether the innate ideas exist or not. I think that Locke's considerations on this problem are in fact "a method" of establishing the foundation of the knowledge, that is to say, his various arguments on the innate principles and ideas aim at finding the foundation on which our knowledge is depending. Therefore, in my point of view, Locke seems to have intended to getting over the philosophy of substance such as Descartes'. At the result of my analysis, it becomes clear that the foundation of our klowledge is not res cogitans as "active substance" or ESPRIT, but the force of perception as "passive faculty" of the mind.
著者
後藤 愛司
出版者
岐阜聖徳学園大学
雑誌
聖徳学園女子短期大学紀要 (ISSN:03875067)
巻号頁・発行日
vol.22, pp.19-32, 1994-03-31

The purpose of this paper is to make clear several problems concerning "probability" in John Locke's <<An Essay concerning Human Understanding>>. In the descriptions of Book IV of this text, the problem of how to discriminate "probability" from "knowledge" is closely connected with the Problems on the validity of the knowledge in his "Natural Philosophy". Then I would like to examine Locke's descriptions in which both "probability" and "natural philosophy" are considered, and solve the following problems. 1. Relationship between Probability and Knowledge 2. The subject and the method of Natural Philosophy 3. The meaning of Speculetive truth
著者
後藤 愛司
出版者
岐阜聖徳学園大学
雑誌
聖徳学園女子短期大学紀要 (ISSN:03875067)
巻号頁・発行日
vol.24, pp.1-15, 1995-03-31

As the result of the study of Book I of <<An Essay concerning Human Understanding>>, it was known that the foundation of knowledge was "the passive faculty receiving IDEAS from outside" in our minds. After all, in Locke's opinion, what existed in the mind was two elements of the IDEAS and the FACULTY (power, operation) exercised about these ideas. In this paper, I would like to examine Locke's theory concerning "the FACULTY exercised about ideas", namely,"the Power of Understanding". Then, I want to analyse the following problems : 1. Simple ideas of reflexion and the Modes of thinking. 2. the Perception and the Faculties of understanding. 3. the Faculty of reason.
著者
所 京子
出版者
岐阜聖徳学園大学
雑誌
聖徳学園女子短期大学紀要 (ISSN:03875067)
巻号頁・発行日
vol.25, pp.133-146, 1995-09-30
著者
寺沢 幸恭
出版者
岐阜聖徳学園大学
雑誌
聖徳学園女子短期大学紀要 (ISSN:03875067)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.37-50, 1980-03-01

Mit dem Vergleich von Inhalt und Methoden der deutsche Handfertigkeitsunterrichtsbewegung in den 80er und 90er Jahren des vorigen Jahrhunderts, betrachte wir die Merkmale der Idee und Politik von dem "Arbeitsunterricht″ in der Weimarer Republik. Die allgemeine Grundlage fur die Einfiihrung des Werkunterrichts an den Schulen war die Reichsverfassung. Im Artikel 148 der Weimarer Verfassung hieβ es : "Staatsbuegerkund und Arbeitsuntereicht sind Lehrfacher an den Schulenf." Daruber, auf die Reichsschulkonferenz (1920) waren auch der Werkunterricht und Arbeitsunterricht beratungsgegenstande. In dem Betrachten der Disputation uber dem "Arbeitsunterricht", und die Gesetzen, betreffend die Einfuhrung des Arbeitsunterrichts in den Schulen, ergibt sich, daβ "Arbeitsunterricht" in Verbindung stand mit die der Handfertigkeitsunterrichts in 80er und 90er Jahren des vorigen Jahrhunderts, in Hinsicht darauf, daβ der Schwerpunkt der "Arbeitsunterrichts" die sittliche Seite der Arbeitsbildung war.
著者
Isihara Makoto
出版者
岐阜聖徳学園大学
雑誌
聖徳学園女子短期大学紀要 (ISSN:03875067)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.175-188, 1979-03-31

原子や分子-の励起エネルギーを求める簡便法として提案された電子-出札ポテンシャル法が,分極伝播関数に対するファインマン-ダイソン流の摂動論によって分析される。そして,その方法の持つ近似の構造が,明確にされ,主な結論として,以下が,得られる。i)電子-正孔ポテンシャル法は,特定の定子励起に対しては,明らかにルーターンのハートリー-フォック法や藤永の正孔ポテンシャル法の拡張となっているが,得られる基底については,改良とも拡張とも見做せない。ii)電子-正孔ポテンシャル法は,比較的大きな分子や非対称の分子に応用されたとき,最も成功しそうである。iii)電子-正孔ポテンシャル法において得られる基底を利用して,その結果を越えることは,簡便さを損いがちで,ほとんど期待できないが,「単純化された」乱雑位相近似的な方法を工夫する余地が,少しはあると思われる。