著者
清水 擴
出版者
一般社団法人 日本建築学会
雑誌
日本建築学会計画系論文報告集 (ISSN:09108017)
巻号頁・発行日
vol.402, pp.127-136, 1989-08-30 (Released:2017-12-25)

In 1005, Fujiwara Michinaga constructed the Jomyoii temple, where the Hokkedo was the main hall. Taking this oppotunity,the relation between Hokkedo and dead body developped gradually. Late in the 12th century, it got firmly fixed to use Hokkedo as the mausoleum of emperors. And in Kamakura era, this formality became popular among the leaders of the "samurai". On the other hand, the Amidados used as mausplems were few. We can understand this fact as follows. The interior of the Amidado was recognised to be very pure, so it might be hesitated to enshrine the dead body in it which bore much "Kegare" (impurity).

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興味深い論文。 確かに仏堂と墓所の結びつきって、平安中期くらいまでにはなかった発想なんだな。藤原氏ですら特にお参りする場所としての体裁はなかった。それを改めたのが道長。 清水 擴「墓所堂としての仏堂建築 : 平安貴族の葬法と建築」(日本建築学会論文報告集 1989) https://t.co/ht1EX3m1zu https://t.co/g71a0q1m3Y
(参照) 〇中尊寺金色堂考 https://t.co/YV2b4ckC1i 〇墓所堂としての仏堂建築 https://t.co/MAbix5jOnQ 〇法華堂について https://t.co/QcTtKnhnbo
清水擴「墓所堂としての仏堂建築 : 平安貴族の葬法と建築(下)」に、類似あるけど、嵯峨じゃない。 https://t.co/Wik7MK8Wz4

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