著者
兼子 歩
出版者
ジェンダー史学会
雑誌
ジェンダー史学 (ISSN:18804357)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.5-18, 2007 (Released:2011-11-01)
参考文献数
49

Lynchings and race riots symbolize the most offensive and tragic aspect of racism in the American South at the turn of the 20th century. Many historians and sociologists have researched the motivations behind lynching in American history and discovered complicated political, social and economic contexts for this phenomenon. Yet, however significant these contributions may be toward deepening our understanding of lynching, they tend to focus excessively on the cause of lynching, thereby ignoring the truly unique characteristics of lynching.This essay pays less attention to the causes of lynching than to the effects of the actions of lynchers and the discourses produced by those who justified lynching of black people. In casting light on the Black Rapist Myth, in which black men were considered to be growing more brutally lustful toward white women and more inclined to rape them, we can discover complex effects of lynching practices in terms of gender, sexuality, race and class.The Black Rapist discourse functioned in four ways: to justify disenfranchisement of African- American citizens; to terrorize and drive a dividing wedge into the solidarity of the Black community; to elevate white women onto the pedestal of "white chastity and purity," thereby containing them within the regime of white patriarchal supremacy; and to undermine interracially cooperative political and social movements such as the Readjusters, the Greenback-Labor Party, the Knights of Labor and the Populists.The discourse of the Black Rapist and lynching suggests that gender and sexuality historically interact with other socially constructed categories such as race and class. Further, the Black Rapist Myth implies that gender and sexuality are truly constitutive of racial formations in American history.

言及状況

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「黒人男性はいかなる階級であろうと黒人であるがゆえに危険な存在だと煽る議論も多数流通した。」偏見を流通させることで差別を正当化する動きが起きるのは時代を問わないんだな。

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【再掲】 兼子 歩, 「黒人レイピスト神話」のポリティクス, ジェンダー史学, 2007, 3 巻, p. 5-18, 2011/11/01 https://t.co/P3q0zMjfTr… https://t.co/dM8eemTT1r
@isaokodesu いさお子さんの仰る通り、このレトリックや文脈を理解しておくことは、あらゆる属性に向けられた神話的な差別言説に対抗するうえでとても役立つのではないかと私も思っています。 論文のリンクが切れており失礼しました。 再掲いたします。 https://t.co/P3q0zMjfTr
@k2gtr ありがとうございます! https://t.co/P3q0zMjfTr リンクのお尻が切れておりました。 こちらが正しいURLです!
https://t.co/P3q0zMjfTr この論文でも、こちらの方のようにマジョリティや権力に阿り、擦り寄ろうとするマイノリティ当事者の存在が紹介されています。 時代も属性も異なりますが、両者の文脈が私には同じものに映ります。 https://t.co/vLDFlyf7Eq
正しいURLは↓です。 お尻が切れておりました
@arzdigdig2 @dubjazz https://t.co/P3q0zMjfTr ありがとうございました。 URLが切れておりました
@dubjazz 多分URL尻切れ。 https://t.co/34lYbPHDG0
これだな。 「黒人レイピスト神話」のポリティクス ―20世紀転換期アメリカにおける人種暴力・ジェンダー・階級― https://t.co/9KijM8hszy (後続ツイのリンクは僕の環境だと404エラーになってしまった) タイトル見るだけで腑に落ちるものがある。 https://t.co/zobuAiW9O1
こちもどうぞ https://t.co/oB39tlgFle https://t.co/7IzIcPALNt
「黒人レイピスト神話」のポリティクス 兼子歩 https://t.co/naGkNXhWfO "白人エリート層は、「公教育の権利要求者」や「小生産者」や「貧困化した農民」である前に「黒人強姦魔」から「白人女性」を保護する「白人男性」であれ、と呼びかけることで、→

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