著者
足立 英彦
出版者
日本法哲学会
雑誌
法哲学年報 (ISSN:03872890)
巻号頁・発行日
vol.2003, pp.157-166,229, 2004-10-20 (Released:2008-11-17)
参考文献数
17

Gustav Radbruch (1878-1949) presented his famous formula under the direct influence of 12 years of National Socialism. It reads: “Where there is not even an attempt at justice, where equality, the core of justice, is deliberately betrayed in the issuance of positive law, then the statute is not merely ‘false law’; it completely lacks the very nature of law.” Many scholars claim that this proposition differs from the legal philosophy expressed in his earlier works. I will argue that his legal philosophy has commonly been misinterpreted in such a way that it is apparently inconsistent with this proposition, and that when correctly interpreted, it supports the proposition. The reinterpretation presented in this paper is based on two arguments. The first concerns Radbruch's concept of law. Many scholars believe that Radbruch developed his concept of law with reference to Heinrich Rickert's “value-reference”, according to which any false statute is acknowledged as “law”. However, I will argue that Radbruch developed this concept under the guidance of Emil Lask's teleological principle. The second argument concerns Radbruch's theory about the purposes of law, and his closely interrelated notion of relativism. I will present a manuscript that Radbruch wrote for his lecture at the University of Kiel in 1919 (Gustav Radbruch. Rechtsphilosophische Tagesfragen [Current Questions of Legal Philosophy]. Ed. Hidehiko Adachi and Nils Teifke. Nomos-Verlag: Baden-Baden 2004). In this manuscript, Radbruch gave preference to what he called the “transpersonal view”, in which personality values and collective values (i. e., the values of nations) are subservient to work values. However, he added to this the argument that personalities and nations are at the same time the precondition of any true community of work. In addition, relativism, from which standpoint he developed his theory before 1919, is critically described in this paper. Pursuant to this, I will maintain that his legal philosophy after 1919 should be reinterpreted as non-relativistic and that, as argued in his proposition, any statute that completely denies one of three given values is non-law.

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もう一度ラートブルフを読み直すRadbruch Gesetzliches Unrecht and übergesetzliches Recht, in: Süddeutsche Juristen-Zeitung 1946, S. 105-108 [ラートブルフ(小林直樹訳)「実定法の不法と実定法を超える法」同『実定法と自然法』東京大学出版会(一九六一)二四九~二六八 https://t.co/Wo6jjKjldh
もう一度ラートブルフを読み直すRadbruch Rechtsphilosophie, 3. Aufl., Leipzig 1932, 4. Aufl., Wolf, E. (Hrsg.), Stuttgart 1950 [ラートブルフ(田中耕太郎訳)『法哲学』東京大学出版会(一九六一)] https://t.co/Wo6jjKjldh
再解釈は、2つの議論に基づいています。1つ目は、Radbruchの法の概念に関するものです。多くの学者は、ラドブルッフがハインリヒ・リッケルトの「価値参照」を参照して法律の概念を発展させたと信じており、それによると、虚偽の法令は「法律」として認められています。 https://t.co/Wo6jjKjldh
もう一度ラートブルフを読み直すそれは明らかにこの命題と矛盾しており、正しく解釈されると、その命題をサポートします。この論文で提示された再解釈は、2つの議論に基づいています。1つ目は、Radbruchの法の概念に関するものです。多くの学者は、ラドブルッフがハインリヒ・ https://t.co/Wo6jjKjldh
グスタフ・ラドブルッフ(1878-1949)は、正義の中核である平等が正法の発行で意図的に裏切られる場合、法令は単なる「偽法」ではありません。それは法律の本質を完全に欠いています。」多くの学者は、この命題は彼の以前の作品で表現された法哲学とは異なると主張している。 https://t.co/Wo6jjKjldh
もう一度ラートブルフを読み直すグスタフ・ラドブルッフ(1878-1949)は、12年間の国家社会主義の直接的な影響下で彼の有名な公式を提示した。「正義の試みさえなく、正義の中核である平等が正法の発行で意図的に裏切られる場合、法令は単なる「偽法」ではありません。それ https://t.co/Wo6jjKjldh
「正義への企て」が法の概念的制約であり、それを欠くものは「法たる性質をおよそ欠いている」 ↑ラートブルフ≒井上◯夫先生…? 酒匂一郎「ラートブルフ・テーゼについて」 https://t.co/Qmw68rbIlj 足立英彦「もう一度ラートブルフを読み直す」 https://t.co/v97Cq0NzM9

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