著者
塩崎 美穂
出版者
東京大学大学院教育学研究科
雑誌
東京大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13421050)
巻号頁・発行日
vol.42, pp.1-9, 2002

The modern Japanese public day nurseries were formed for the lower strata of society after Kome-Sodo (Popular uprising against increasing the price of rice, 1918) as one of social services. In preceding historical studies on the early childhood care and education, the formation of the public day nurseries is considered to be "enlightenment" by governing classes. Most certainly, the nursery services aimed to support workings of the proletariat and reform poor families as the enlightenment, but in actual practices, nurses groped for "education" which deal with lives of the children who suffered extreme poverty (they were different from children of Kindergartens which the upper-middle classes used). Besides, the nursery services were great help to the parents in poor, and saved lives of children. The public nursery services had big significance of existence.

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東京大学大学院の紀要2002年に、鈴木美穂さんの1920年代の東京市における保育所への公的支援や設立、介入の歴史をまとめたものがありました(リンク先PDF) https://t.co/kSIGapDEhu
東京大学大学院の紀要2002年に、鈴木美穂さんの1920年代の東京市における保育所への公的支援や設立、介入の歴史をまとめたものがありました(リンク先PDF) https://t.co/kSIGapDEhu

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