著者
齋藤 晃
出版者
国立民族学博物館
雑誌
国立民族学博物館研究報告 (ISSN:0385180X)
巻号頁・発行日
vol.28, no.2, pp.223-256, 2003

スペインによる新大陸の植民地化事業は,メキシコとアンデスの軍事的制圧と統治機構の整備が一段落したのち,北米南西部,アマゾン川流域,パラグアイなどの辺境地域へ前線を進めていく。当時,それらの地域には大規模な政治組織は存在せず,先住民はいくつもの小規模な集団に分裂し,互いに戦争を繰り返していた。17 世紀以降,辺境地域の植民地化を委託された修道会は,先住民の戦争を福音伝道の障害とみなし,それに終止符を打とうとした。「平和の天使」を自称する宣教師は,戦争を終結し平和をもたらすことで,キリスト教的規範に則した社会を建設しようとした。本論は,宣教師の言明とは反対に,ミッション建設事業が戦争の否定のうえに成り立つのではなく,むしろ戦争を拡張の原動力として内部に取り込んでいたことを証明するものである。ミッションとは,戦争を通じて異教徒を包摂し,拡張することを存在目的とする捕食的拡張組織なのである。After the native kingdoms of Mexico and the Andes were conquered andthe colonial regime was firmly established, the Spanish colonization of Americaof Peace", the missionaries tried to end war, bring peace and construct a societythat accords perfectly with the Christian norms and ideals. This article,however, makes the opposite claim from that of the missionaries, namely thattheir enterprise turned out to be successful because it was based, not on thenegation of war, but on its affirmation. The article seeks to prove that war wasthe prime mover of the missions' expansive movement. The missions werein reality organizations of predatory expansion whose raison d'être was toinvade, incorporate and expand.proceeded to the frontier regions such as the North American Southwest, theAmazonia, Paraguay, etc. In these regions the Spaniards found no large-scalepolitical organizations. The native population was fragmented into a largenumber of small settlements that were constantly at war among themselves.From the 17th century, the religious orders assumed the task of colonizing thefrontiers. They saw the native state of warfare as a major obstacle to Christianizationand made every effort to put an end to it. As self-professed "Angles

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宣教師本人や、日本に来た宣教師自体の思惑は別として、 https://t.co/SnqZ0aiL34 みたいな感じで、宣教と世界戦略みたいな部分は感情的に否定しない方がいいな、と思った

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