著者
滝沢 武信
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2006, no.70, pp.1-8, 2006-06-30
参考文献数
12
被引用文献数
6

第16回世界コンピュータ将棋選手権が2006年5月に開かれた。今回は52チームの申し込みがあり、実参加者数は43(招待1を含む)である。コンピュータ将棋の実力も大いに上がってきており、上位入賞ソフトは奨励会(プロ棋士養成機関)1級ないし初段の強さがある。この報告では第16回世界コンピュータ将棋選手権における将棋ソフトウエアの実力について考察する。Computer shogi was first developed by the author and the research group in late 1974. It has been steadily improved by researchers and the commercial programmers using some game-tree making and pruning methods, opening and middle game databases, and feedback from research into tsume-shogi (mating) problems. Now, it has already reached professional one-kyu-one-dan level. In this paper, the authors discusses contemporary computer shogi, especially how the programs behaved at the 16th World Computer Shogi Championship, where 52 teams applied and 43 team entered (including one invided), in May, 2006.

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