著者
滝沢 武信
雑誌
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.79(2003-GI-010), pp.63-70, 2003-08-04

第13回世界コンピュータ将棋選手権が2003年5月に開かれた.今回は60チームの申し込みがあり,実参加者数は45である.コンピュータ将棋の実力も大いに上がってきており,上位入賞ソフトはアマチュア4段階の強さがある.この報告では第13回世界コンピュータ将棋選手権における将棋ソフトウエアの実力について考察する.
著者
滝沢 武信
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.1999, no.53, pp.31-38, 1999-06-24
参考文献数
12
被引用文献数
1

1974年に筆者らがコンピュータ将棋の開発を始めてから25年が経過した.その後,研究者や商用ソフトのプログラマにより,効率的なゲーム(部分ゲーム)木の生成や刈り込みの手法,定跡や手筋のデータベース化,詰め将棋の研究からのフィードバックなどが行われ,指し将棋の実力も大いに上がってきている.この報告では1999年3月に行われた第9回コンピュータ将棋選手権における将棋ソフトウェアの実力について考察する.Computer shogi was first developed by the author and the research group in late 1974. During this quarter century, it has been steadily improved by researchers and the commercial programmers using some game-tree making and pruning methods, opening and middle game databases, and feedback from research into tsume-shogi (mating) problems. Now, it has already reached about two-dan strength. In this paper, the author discusses contemporary computer shogi, especially how the programs behaved at the 9th computer shogi championship in March, 1999.
著者
滝沢 武信
出版者
情報処理学会
雑誌
研究報告ゲーム情報学(GI) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2009, no.1, pp.1-7, 2009-06-19
参考文献数
12
被引用文献数
1

第 19 回世界コンピュータ将棋選手権が 2009 年 5 月に開かれた.今回は 53 チームの申し込みがあり,実参加者数は 42 である.コンピュータ将棋の実力も大いに上がっており,2008 年の選手権の段階で上位入賞ソフトはアマチュア全国大会ベスト4 の強さがあったが,2009 年の選手権の 2 次予選のレベルは 2008 年の選手権の決勝リーグの平均レベルより高く,2009 年の選手権の上位入賞ソフトの実力はそれ以上と考えられる.この報告では第 19 回世界コンピュータ将棋選手権における将棋ソフトウエアの実力について考察する.Computer shogi was first developed by the author and the research group in late 1974. It has been steadily improved by researchers and the commercial programmers using some game-tree making and pruning methods, opening and middle game databases, and feedback from research into tsume-shogi (mating) problems. Now, it has overcome amateur national semi-finalist level (some professional tournaments invites amateur semi-finalists and the semi-finalists sometimes beat professional players). In this paper, the author discusses contemporary computer shogi, especially how the program behaved at the 19th World Computer Shogi Championship, where 53 teams applied and 42 teams entered, in May, 2009.
著者
滝沢 武信
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2006, no.70, pp.1-8, 2006-06-30
参考文献数
12
被引用文献数
6

第16回世界コンピュータ将棋選手権が2006年5月に開かれた。今回は52チームの申し込みがあり、実参加者数は43(招待1を含む)である。コンピュータ将棋の実力も大いに上がってきており、上位入賞ソフトは奨励会(プロ棋士養成機関)1級ないし初段の強さがある。この報告では第16回世界コンピュータ将棋選手権における将棋ソフトウエアの実力について考察する。Computer shogi was first developed by the author and the research group in late 1974. It has been steadily improved by researchers and the commercial programmers using some game-tree making and pruning methods, opening and middle game databases, and feedback from research into tsume-shogi (mating) problems. Now, it has already reached professional one-kyu-one-dan level. In this paper, the authors discusses contemporary computer shogi, especially how the programs behaved at the 16th World Computer Shogi Championship, where 52 teams applied and 43 team entered (including one invided), in May, 2006.