著者
三谷 純
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2007, no.84, pp.47-52, 2007-08-17
参考文献数
10

平坦折紙(折りたたみ後の形が平坦になる折紙)には,折りたたみ後の面の重なり11項に閉ループを持つものが存在する.CGにおいて一般的に用いられる厚さゼロの平面多角形の集合でこの折紙を表現した場合,この形状を正しく画面に表示することは難しい本稿では,この問題を解決するための新しいレンダリング手法を提案する.具体的には,面の重なり関係を表す行列とzバッファ法におけるzバッファと似た概念の面IDバッファを準備し,レンダリング時に画素単位で最も上面に位置する面を管理することを行う.スキヤンライン法を用いて面IDバッファに対して描画を行い,エッジ抽出を行った結果を画面に出力することで,折りたたみ後の形状表示を行う.また,頂点を挟む2辺の山谷に着目した頂点カラーの設定を行い,イラスト調のレンダリングを行う方法も提案する.さらに,面の重なり関係を表す行列を構築するために,展開図から面の重なり関係を推定する簡易的な手法も提案する.In flat folding Origami (Origami which are folded into flat), the cases are exist that the relation of face-overlapping is not ordered (which has closed-loop in overlapping order). It is difficult to display this shape on the screen correctly when this paper folding is expressed by sets of plane polygons of zero thickness generally used in CG. In this paper, we propose a new rendering technique to solve this problem. In our method, we prepare a matrix that represent the overlapping relation between two faces and a face ID buffer which concept is similar with Z buffer in the z-buffer algorithm. With this buffer, the face located in the uppermost is monitored in each pixel at rendering stage. We render the shape on the ID buffer using scanline algorithm, and output the result by extracting the edges. Moreover, we set color to each vertex according to the number of mountain/valley folds connected to the vertex, it makes the result of rendering like human designed illustration. In addition, we propose a simple method that build a overlapping relation from the unfolded pattern.

言及状況

Twitter (1 users, 1 posts, 0 favorites)

こんな論文どうですか? 平坦折紙のための重なり順に閉ループを持つ平面集合のレンダリング手法(レンダリング,議題 : ビジョンとグラフィクスの融合およびCG一般)(三谷 純),2007 http://id.CiNii.jp/a6RfL

収集済み URL リスト