著者
黒瀬 浩 服部 進実
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2008, no.91, pp.77-82, 2008-09-18

学習者が解決すべき課題を設定して,発表と他学習者からの指摘に対する考察を繰り返す課題解決型学習において,学習者の課題解決プロセスの活性化を支援するシステムを提案する.議事録に記載された質問,指摘から Wiki コンテンツを検索し,課題解決の対応状況を可視化する.また,フォークソノミータグを用いて課題解決のプロセスを共有し,学習者のリフレクション促進と学習者間のインタラクションの活性化を支援する.In this paper, we have developed a reflection support system with wiki and folksonomy tags for learning process that problems to be set by graduate student are repeatedly proposed and some solutions are pointed out by other students, in order to get reflective consideration to the student. Interaction and reflection process of the graduate student can be activated by visualization and sharing of problem solving process information with wiki contents and folksonomy tags.

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