著者
山中 速人
出版者
放送大学
雑誌
放送教育開発センター研究紀要 (ISSN:09152210)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.1-48, 1991

Modern mass media and tourist industries have strongly affected the process of building images about the indigenous people residing in developing countries. "Primitive" or "uncivilized" image about such indigenous people has been created and utilized by media and tourist industries for their business purpose. Since the beginning of this century, Hawaii has been typical islands for such modern tourist industries. Its image as "a paradise of the Pacific" was promoted by the tourist industry in Hawaii and enhanced in the United States, through mass media such as films, radio, and mass magazines. The stereotyped images, such as "friendly", "cheerful", "passionate" or "sexually active" of indigenous Hawaiians, especially Hawaiian women, were also created through this process. This paper discusses from a historical viewpoint how media and the tourist industry projected such images of indigenous Hawaiians. "Captain Cook's Travelogue", a best-seller book in the 18th century, travel fiction set in Hawaiian islands at the end of the 19th Century, commercial arts and designs for Hawaii tourism, and Hollywood musical movies on the "Hawaiian Paradise" are analyzed.

言及状況

はてなブックマーク (10 users, 10 posts)

[あとで読む] 論文
[メディア][論文][pdf][民族・人種][歴史][CiNii]

Twitter (69 users, 71 posts, 105 favorites)

CiNii 論文 -  エスニック・イメージの形成と近代メディア : ハワイ先住民のイメージ形成におけるメディア・観光産業の影響と支配 http://t.co/YWx4fPB8T7 後で読む
おもしろかった。観光学ってぜんぜん知らないけど、こういうのもちゃんと勉強するのかな? CiNii 論文 -  エスニック・イメージの形成と近代メディア : ハワイ先住民のイメージ形成におけるメディア・観光産業の影響と支配 http://t.co/8uMe6RYqmF
【はてブ新着IT】 CiNii 論文 -  エスニック・イメージの形成と近代メディア : ハワイ先住民のイメージ形成におけるメディア・観光産業の影響と支配 http://t.co/cyCEkYyhGU
観光パンフ/ポスター的なものの中に男性目線のエロが埋め込まれていった歴史に関する有名な論文はこちら http://t.co/p3B7gQLdDq 挿絵を眺めるだけでも、なんだ上のポスターって19世紀と何も変わってないじゃんとわかるぞw

収集済み URL リスト