著者
山中 速人
出版者
放送大学
雑誌
放送教育開発センター研究紀要 (ISSN:09152210)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.1-48, 1991

Modern mass media and tourist industries have strongly affected the process of building images about the indigenous people residing in developing countries. "Primitive" or "uncivilized" image about such indigenous people has been created and utilized by media and tourist industries for their business purpose. Since the beginning of this century, Hawaii has been typical islands for such modern tourist industries. Its image as "a paradise of the Pacific" was promoted by the tourist industry in Hawaii and enhanced in the United States, through mass media such as films, radio, and mass magazines. The stereotyped images, such as "friendly", "cheerful", "passionate" or "sexually active" of indigenous Hawaiians, especially Hawaiian women, were also created through this process. This paper discusses from a historical viewpoint how media and the tourist industry projected such images of indigenous Hawaiians. "Captain Cook's Travelogue", a best-seller book in the 18th century, travel fiction set in Hawaiian islands at the end of the 19th Century, commercial arts and designs for Hawaii tourism, and Hollywood musical movies on the "Hawaiian Paradise" are analyzed.
著者
山中 速人 山田 晴通 園田 茂人 山本 真鳥
出版者
中央大学
雑誌
特定領域研究(A)
巻号頁・発行日
2000

フィールドワークの教育にあたっては、フィールドワークが野外調査をもっぱらとし、言葉だけでは再現できないリアルな現場を調査対象とするため、現場から離れた教室的環境での講義や演習には、事例の提示や技法の紹介などで多くの困難が存在してきた。本研究は、マルチメディアを活用し、現場から離れた教室環境においても、リアリティのある現場の映像や音声情報を学生にインタラクティブに提示することによって、これまで教室講義では果たせなかったフィールドワーク教育のための新しい教育方法の開発を行った。本研究で開発した教材は、1.初学者(学部教育レベル)を対象とし、2.フィールドワークのための基本的な知識と技能の習得をめざし、3.マルチメディアされた素材(映像・音声・文字)によって現場の事例を擬似的現実として提示しながら、4.ステップを踏んでインタラクティブに学習を行うものである。教材の媒体は、教室講義のための補助的教材を想定し、CD-ROMとした。その後、さらに、たんに補助教材の制作だけでなく、それとメディアミックスする印刷教材と組み合わせて使用するよう教材の内容が練り上げられた。執筆者として、研究分担者を中心に7人の社会学・文化人類学者が1章づつを担当し、印刷教材の内容に対応する著者自身のフィールドワークの現場と調査経験を写真、映像、文字によって再現した。これらの研究成果をもとにして、CD-ROMが添付された大学教科書を出版する契約が出版社との間で交わされ、CD-ROM付きの教科書が2001年度秋に出版の予定である。
著者
山中 速人 藤井 桂子
出版者
関西学院大学
雑誌
総合政策研究 (ISSN:1341996X)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.67-90, 2003-01-20

Since 1999, a research team consisted of Japanese university students and their instructors has visited Waimea District on Kauai Island of Hawaii every summer in order to record the life history of nikhei niseis (second generation of Japanese-Americans). This life history project was started in order to commemorate the centennial anniversary of the Waimea Higashi Hongwanji Temple. Many nikkei niseis including the temple members were interviewed. The childhood days in the camp of the interviewees, their school life, parents, the war days, work, marriage, birth of their children, and retirement life were all recorded orally. Up to the, present more than fifty nikkei niseis have been interviewed and their oral histories were recorded. Through the research project, the three significant points necessary to discuss could be clarified in terms of the life history interview. The three points are caused by the three factors as follows: 1) characteristics of the social stratum of the local community, 2) language used for the interviews (Japanese students interviewed with Japanese), and 3) sublimation of the oral histories by the interviewees. This paper argues these factors through introducing the operating process of the research project.