- 著者
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須藤 春佳
- 出版者
- 神戸女学院大学
- 雑誌
- 神戸女学院大学論集 (ISSN:03891658)
- 巻号頁・発行日
- vol.61, no.1, pp.113-126, 2014-06
思春期から青年期にかけての友人関係を考える際、一対一の友人関係だけではなく、友人グループの存在が関わってくる。本稿では、この年代の友人関係における、友人グループの果たす役割や発達的な意義について、サリヴァン(Sulivan,1953)の前青春期論における「ギャング・グループ」(若年不正規集団)の発達や、保坂、岡村(1986)らの友人関係の発達論(①gang-group、②chum-group、③peer-groupへと変化)を手ががりに検討した。一方、友人グループをめぐる中学高校時の難しさについて、須藤(2012)の調査結果等を紹介した。さらには近年の友人グループの傾向について、岩宮(2012)の「ボッチ恐怖」と「イツメン希求」や、土井(2004)の「優しい関係」に展開される見解、また、最近注目されている「教室内(スクール)カースト」(鈴木,2012)をとりあげた。スクールカーストとは、学級内で、子どもたちがグループ化され、教室内の生徒の「人気」の高低によって、同時に序列化されている状態を指す。須藤(2013)の大学生女子を対象とした調査においても、スクールカーストを経験したものは少なからずおり、それについての意見は肯定的なもの、否定的なもののあれば、一長一短であるとして仕方ないと捉えているものもあった。これらの知見を受け、最後に、従来サリヴァンによって示された思春期の友人グループのあり方と現代のそれは異なってきているのではないかという点について検討した。Sulivanに示されるグループ関係では「協力」関係が中心であったのが、現代は「同調」関係が中心であるとみることもでき、現代の子どもたちが、グループに居場所を求め、狭い範囲の人間関係に気を遣い、自らを所属グループに固定化させるのは、自身の核が乏しく、不安定な自身の自己確保を行っているためではないかと考えられた。また、chum-groupの肥大化、peer-groupの蔓延化(保坂,2000)に指摘されるように、仲間関係の発達が蔓延化しているとすれば、同時に思春期から青年期の自己形成はより後に延長されていると考えられた。Thinking about adolescent friendship, not only personal friendship between two people but also informal groups of more than three members play an important role. In this thesis, the role of informal groups of adolescents is discussed, referring to the theory of some researchers. Furst, the theory of preadolescence by Sullivan (1953) and the theory of developing phases of friendship by Hosaka et al. (1986) are introduced. Sullivan says that "gang-group" develops during preadolescence, in which the group members are engaged with collaboration. Hosaka et al. suggests a theory of the developing phases of friendship from chilhood to adolescence; ① gang-group, ② chum-group ③ peer-group. On the other hand, the results of Sudo (2012) suggests the difficulty of the relationship of informal groups, especially during junior high school and high school. Furthermore, some researchers say that the tendency of recent adolescent friendship has been changing. Those are shown in "a terror of 'Being Isolated' (Bocchi)" and "a Desire for 'Belonging to a Regular Group' (Itsumen)" by Iwamiya (2012), "gentle relationship" by Doi (2004), and "school caste" by Suzuki (2012). School caste means the state of the class; pupils in the classroom are divided into some groups, and at the same time,ranked according to popularity. According to Sudo (2013), many university students answered that they had experienced school caste in their adolescence. Their thoughts about school caste varied, some were positive, some were negative, and the others were both positive and negarive.Finally, it was discussed that the style of informal groups today has changed from that of Sullivan's era. The relationship of Sullivan's informal group consisted of "collaboration", but the relationship of informal groups of recent adolescents consists of "sympathizing." Recently adolescents want to belong to one informal group, stick to the group, and care a lot about the relationship with their small group members. Why do they do so? It is discussed that their core self is vulnerable, so they ask for the acceptonce of others (thier group members). Also, as Hosaka (2000) suggests, the periods of "chum-group" and "peer group" tend to be extended and adolescents' self-making processes may also be extended and delayed longer than ever.