著者
飛谷 渉
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要 第IV部門 教育科学 (ISSN:03893472)
巻号頁・発行日
vol.60, no.2, pp.77-87, 2012-02-29

メラニー・クラインはいかにして精神分析家となったのか。現代クライン派の源流である彼女は,卓越した分析的観察眼を持ち,たぐいまれな想像力を備えていた。彼女は「児童の遊戯技法」「不安解釈の方法」「早期エディプス・コンプレックス」「フェミニニティ・コンプレックス」「良い対象」「結合両親象」「ポジション論」「投影同一化」「原初的羨望」など数多くの重要な方法論と臨床概念を創出していったが,これらの革新的諸概念を常に臨床現場において着想した。彼女が子どもの精神分析方法論を創生したのはブダペスト時代,そしてベルリン時代に遡る。そこにはそれぞれ彼女の人生における体験と,その時期にフェレンツィーとアブラハムという先達から受けた彼女自身の精神分析体験があった。本稿では,特に彼女の児童分析家としての形成期に焦点化し,いかにして彼女が分析家となり,英国を代表する学派を形成するに至ったのか,成長の背後にある壮絶な人生を紹介し,クラインの創造性の秘密に光を当ててみた。This biographical essay explores an enigma how Melanie Klein became an innovative psychoanalyst. Alongside her lively clinical work, she discovered and conceived of a number of important methods and concepts, such as `play technique', `deep interpretation', `early Oedipus complex', `femininity complex', `the good object', `the concept of positions', `projective identification', `primary envy', etc. As the founder of Kleinian psychoanalysis, she had a prominent observational sensitivity and far reaching imagination. She was always interested in child's deep unconscious and believed that they have capacities of communicating their unconscious phantasy. This essay also attempts to shed light on the relationship between her life and her creation of the important ideas. Her concepts can give one an impression as if they are creatures that live in someone else's mind and grow further. It was suggested that Melanie Klein had an extraordinary artistic ability to grasp meanings and express them in words and attitudes so that her child patients' minds develop further by being known accurately. It can be said that she had an immense ability to understand what was communicated to her, of which the British romantic poet, John Keats called `the Negative Capability'.

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