著者
大竹 智久 中江 雄亮 本橋 龍郎
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会論文集 (ISSN:13446460)
巻号頁・発行日
vol.55, no.644, pp.439-445, 2007 (Released:2007-10-10)
参考文献数
17
被引用文献数
29 63

Aerodynamic characteristics of NACA0012 airfoil at low Reynolds numbers (Re=1.0×104∼1.0×105) are measured systematically to clarify nonlinearity of the aerofoil characteristics. The variation of the lift curve with the angle of attack is divided into 5 sub-regions; the gradient of the lift curve much depends on the incident angle. Negative values of the gradient of lift coefficient are observed at lower angles of attack in a Reynolds numbers range. The sub-regions are summarized in a diagram of angle of attack and Reynolds numbers. The coefficients of drag and moment around 0.25 chord length have also unique characteristics.
著者
中江 雄亮 池田 隼 安木 剛 田中 博 山下 太郎 坪倉 誠 中島 卓司
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.44, no.6, pp.1471-1476, 2013 (Released:2018-01-25)
参考文献数
5
被引用文献数
4

車両運動時の非定常空気力は操縦安定性向上に有用である.しかし,風洞におけるこれら空気力の計測や実走行における車両周り流れ場の詳細な計測は困難であり未解明な部分が多い.本報では,CFDを用いて空力パーツ追加による車両運動時の非定常空気力の差異に着目し,その発生メカニズムを解明したので報告する.