著者
山崎 秀人
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会誌 (ISSN:00214663)
巻号頁・発行日
vol.60, no.11, pp.391-395, 2012-11-05 (Released:2017-06-23)
参考文献数
6

はやぶさプロジェクトは宇宙航空研究開発機構(以下:JAXA)の探査プロジェクトであり,2010年6月13日,はやぶさのカプセルは,豪州南オーストラリア州ウーメラ管理区域(Woomera Prohibited Area:WPA)へ成功裏に帰還した.その後,6月17日,豪州空軍のウーメラ空港から母国である日本へ7年ぶりに帰国を果たした.日本から打上げ,外国へカプセルを着陸させ,回収し,母国へ持ち帰ったプロジェクトは世界初であり,一連の作業には現行の諸制度と調和した上での交渉を要求された.特に豪州は,はやぶさ打上げ後にカプセル帰還に関する国内法を整備した一方,サンプルリターンプロジェクトを初めて体験する我が国は,(当然であるが)現行の法令や諸制度がこのようなプロジェクトを想定していないため,調整に時間を要した.本稿では,はやぶさでの経験をまとめて解説するものである.
著者
國中 均 西山 和孝 清水 幸夫 都木 恭一郎 川口 淳一郎 上杉 邦憲
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会論文集 (ISSN:13446460)
巻号頁・発行日
vol.52, no.602, pp.129-134, 2004 (Released:2004-05-20)
参考文献数
11
被引用文献数
5 6

The microwave discharge ion engine generates plasmas of the main ion source as well as the neutralizer using 4GHz microwave without discharge electrodes and hollow cathodes, so that long life and durability against oxygen and air are expected. MUSES-C “HAYABUSA” spacecraft installing four microwave discharge ion engines was launched into deep space by M-V rocket on May 9, 2003. After vacuum exposure and several runs of baking for reduction of residual gas the ion engine system established the continuous acceleration of the spacecraft toward an asteroid. The Doppler shift measurement of the communication microwave revealed the performance of ion engines, which is 8mN thrust force for a single unit with 3,200sec specific impulse at 23mN/kW thrust power ratio. At the beginning of December 2003 the accumulated operational time exceeded 7,000 hours and units.
著者
葛山 浩 小紫 公也 荒川 義博
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会論文集 (ISSN:13446460)
巻号頁・発行日
vol.54, no.625, pp.63-70, 2006 (Released:2006-03-20)
参考文献数
29
被引用文献数
1 2

An air-breathing pulse laser powered launcher has been proposed as an alternative to conventional chemical launch systems. The trajectory from the ground to a geosynchronous transfer orbit by pulse laser propulsion is calculated by modeling the thrust during pulsejet, ramjet and rocket flight modes, and the launch cost is estimated. The results show that the pulse laser powered launcher can transfer 0.085kg payload per 1MW beam power to a geosynchronous orbit, and the cost becomes quarter of existing systems if one can divide a single launch into 22,500 multiple launches.
著者
安東 茂典
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会誌 (ISSN:00214663)
巻号頁・発行日
vol.35, no.397, pp.91-101, 1987-02-05 (Released:2010-12-16)
参考文献数
12

A concept of PAR (Power Augmented Ram Wing) is presented. It will be useful in future for over-water transport vehicles to carry passengers, cargos, and/or cars. It is much faster than ships, while it requires no run-way in contrast to airplanes. The PAR concept makes the fuselage-shape “aero-configured” rather than “hydro-configured”, and so decreases the parasite-drag singificantly. An empirical formula is found for the effective aspect ratio which is applicable to verious kinds of Ground Effect Wings. The present PAR concept has a variable geometry wing, in front of which tiltable turboprop engines are installed. Untill the take-off speed is exceeded, the wing is swept-forward with extended full span flaps (the outer ones are differential flaps). In cruising condition the wing becomes unswept. If the sea-state is bad the vehicle can fly off-ground effect with unswept wing. Thus cancelling operations is much more reduced than hovercrafts or hydrofoil-boats. Special devices are proposed for the tip-floats, which improve aero-dynamic efficiency and which alleviate load due to wave-impacts.
著者
前村 孝志 後藤 智彦 秋山 勝彦 二村 幸基 渡邉 篤太郎
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
宇宙技術 (ISSN:13473832)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.27-32, 2002 (Released:2002-12-19)
参考文献数
4
被引用文献数
1

平成13年8月29日初号機打上げに成功したH-IIAロケットは,幅広い打上げ能力と柔軟な運用性を持ちながら,コストはH-IIロケットの約半分の1機85億円以下であり,世界の商業化ロケットと遜色のない経済性を備えている.このため,信頼性向上とコストダウンを目的にエンジン,機体部品点数の大幅削減によるシステムの簡素化,軽量化に関し様々な新技術を投入した.また,地上設備についても改良を行い,ロケット組立て及び打上げ作業期間を大幅に短縮した.本報では当社が担当した数多くの新技術のうち主要項目について初号機打上げ結果とあわせて紹介する.
著者
安田 邦男
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会論文集 (ISSN:13446460)
巻号頁・発行日
vol.47, no.547, pp.314-320, 1999-08-05 (Released:2009-07-09)
参考文献数
7
被引用文献数
1 2

A wind tunnel test was conducted to study the mechanism of a flight of a flying disc which flies while rotating. A Flying disc is a rotating disc without blades, being different from the rotor of a helicopter and the like and its cross sectional shape is a unique upward convex. Using a production flying disc used at an official game, wind tunnel tests were performed. Forces were measured to investigate aerodynamic characteristics of an object of such a shape. In addition, a flat disc was also experimented for a comparison. Free flight tests of the flying disc were carried out to obtain base line data to experiment in the wind tunnel test. Flight data of the flying disc in free air was reduced by analyzing the flight path from the video tapes which recorded the flights of the flying disc. Smoke visualization tests were also made to visualize the flow pattern around the flying disc.
著者
川勝 康弘
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
宇宙技術 (ISSN:13473832)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.87-96, 2007 (Released:2007-12-07)
参考文献数
32
被引用文献数
1 1

Analyzed in this paper are Near-Earth Asteroids sample return mission opportunities in early 2010s. The mission sequences supposed are Keplerian orbits connected with impulsive velocity changes including planetary gravity assists. The sequences are constructed by "trajectory parts connecting method", which is exploited by the author. The method enables to construct the possible sequences comprehensively under defined structure and given constraints. At the same time, it enables to assess the dynamical feasibility of the constructed sequences quantitatively by way of the total required velocity increment required to complete the sequences. Over 4000 Near-Earth Asteroids are taken into account as the candidates of the mission targets, and the mission sequences include not only the sample return from a single asteroid, but also the sample return from two asteroids. Lists of the asteroids (or their combinations) which have mission opportunities in early 2010s are provided and some example sequences are shown.
著者
炭田 潤一郎 安井 久子 坂野 鈴夫 竹内 明雄
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会論文集 (ISSN:13446460)
巻号頁・発行日
vol.47, no.540, pp.24-32, 1999-01-05 (Released:2009-07-09)
参考文献数
3

The QF-104 is a remotely-piloted full-scale drone developed from F-104, which is excellent in the speed performance. Its development program began in 1992 with all the mission by JASDF being completed in March 1997. The drone is operated from the fixed-type ground cockpit using a front view by TV. It has 150msec lag in control. TV camera has limited view angle of 46° in azimuth, 35° in elevation. Those generated difficulties in controlling the aircraft, especially in landing. Several devices were created to cope with the problems, as follows, Landing guidance symbols by vectoring capabilities of the tracking antennas show the deviation from the proper approach-path on the TV screen. Deflection command control laws with heading/wings-level hold mode are proved effective in smooth landing. Yaw string in the nose radome, AOA tone indication, touch down information, and 35 feet over-runway signal are also proved effective.
著者
大塚 浩仁 田中 健作 斉藤 晃一 森田 泰弘 加藤 洋一 佐伯 孝尚 山本 高行 後藤 日当美 山本 一二三
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会誌 (ISSN:00214663)
巻号頁・発行日
vol.63, no.5, pp.148-154, 2015-05-05 (Released:2017-06-12)
被引用文献数
1

イプシロンロケットは2013年9月14日に惑星分光観測衛星「ひさき」の打上げに成功し,目標とした軌道投入精度を達成し,新規に開発した誘導制御系の性能を遺憾なく発揮した.イプシロン開発では,惑星探査機「はやぶさ」を投入したM-Vロケットの誘導制御系の性能を継承しつつ新たな技術革新にチャレンジし,M-Vの機能,性能をさらに向上させた誘導制御系を実現した.最終段には信頼性の高い低コストなスラスタを用いた液体推進系の小型ポストブースタ(PBS)を開発し,新たに導入した誘導則とともに軌道投入精度を飛躍的に向上させた.フライトソフトにはM-Vで蓄積した各種シーケンスや姿勢マヌーバ機能をユーティリティ化して搭載し,科学衛星ユーザ等の多様な要望に容易に対応できる機能を実現し運用性を高めた.
著者
郷田 雄志 根岸 英一
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会誌 (ISSN:00214663)
巻号頁・発行日
vol.63, no.12, pp.375-383, 2015-12-05 (Released:2017-06-08)

森林火災が頻発する欧米等ではヘリコプターや固定翼の消防機による空中消火が重要な消火手段であり,消防機を安全かつ効果的に活用するための運用方法が設定され,教育訓練が実施されている.なかでも飛行艇は,湖水や海面を滑走しながら短時間に取水することができる効率的な消火手段として活用されている.また,空中消火は,空港,ショッピングモール,船舶等の大型施設の火災においても実施されており,地震による大火災時においても有効な消火手段と考えられる.防衛省で運用されているUS-2救難飛行艇を活用した消防飛行艇は,震災による大規模火災が想定される我が国において有効な災害支援ツールと考えられることから,新明和工業(株)では,本消防飛行艇の試験研究を実施している.本稿では,世界の航空消防の状況及び本消防飛行艇の構想及び試験研究の状況について概要を述べる.