著者
山本 敬三 坪倉 誠
出版者
バイオメカニズム学会
雑誌
バイオメカニズム学会誌 (ISSN:02850885)
巻号頁・発行日
vol.42, no.3, pp.159-164, 2018 (Released:2019-08-01)
参考文献数
18

スキージャンプ(以下,ジャンプ)の一連の動作の中で,空気力学的に重要な局面は飛行と踏切局面であり,これらの局面で選手に作用する空気力は,競技パフォーマンスに大きく影響を及ぼす.この解説論文では,飛行機の飛翔メカニズムについて概説した後,ジャンプの飛行と踏切局面について,その力学的メカニズムと先行研究によって明らかになった知見について解説する.飛行局面では,揚力獲得のメカニズムと姿勢の安定性について述べる.助走局面では,動作の力学的目的を流体力学の視点から考察する.ジャンプの気流解析では,手法として風洞実験と数値流体解析が用いられることが多い.空気力(揚力や抗力)の導出や気流状態の可視化には,計測対象の固定方法や力覚センサの配置,精度検証など,クリアしなければらない課題が多い.しかし,ジャンプが飛翔能力を競うスポーツであることから,空気力学的な観点は競技力向上に必要不可欠である.
著者
坪倉 誠
雑誌
情報処理
巻号頁・発行日
vol.62, no.2, pp.64-66, 2021-01-15

スパコン「富岳」によるウイルス飛沫・エアロゾルの飛散シミュレーションについて紹介する.コロナ禍の中,プロジェクトを開始するに至ったいきさつのほか,シミュレーション手法の概要と富岳への対応状況,プロジェクトのこれまでの成果と今後の予定について概説する.
著者
岡田 義浩 農沢 隆秀 坪倉 誠 中島 卓司
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.80, no.809, pp.FE0009, 2014 (Released:2014-01-25)
参考文献数
14
被引用文献数
1 2

In order to clarify unsteady flow structure’s behavior that improves vehicle’s high-speed stability during steering input, on-road analysis was conducted. The analysis was conducted on two vehicles’ aerodynamic specifications which were produced by configuring two different shapes from a single vehicle. During high speed driving while steering input in sinusoidal waveform was being applied, these two vehicles were analyzed focusing on the relationships between dynamic movements, unsteady forces affecting on vehicle’s body surface and unsteady behavior of flow structure. As a result, it was clarified that there existed a unsteady behavior of flow structure that aerodynamically control to stabilize vehicle’s steering response motion in vertical and yawing direction. It was also clarified that this aerodynamic force that control to stabilize vehicle’s steering response motion was caused by behaviors of flow structure beside body just behind front tire which reduced and expand its vertical scale during high-speed driving with steering input. Furthermore, it was shown that this behavior of flow structure was caused by weakening vortex structure which came out and separated from the gap between the upper rear side of the front wheel and the front wheel arch.
著者
坪倉 誠
出版者
情報処理学会 ; 1960-
雑誌
情報処理 (ISSN:04478053)
巻号頁・発行日
vol.62, no.2, pp.64-66, 2021-01-15

スパコン「富岳」によるウイルス飛沫・エアロゾルの飛散シミュレーションについて紹介する.コロナ禍の中,プロジェクトを開始するに至ったいきさつのほか,シミュレーション手法の概要と富岳への対応状況,プロジェクトのこれまでの成果と今後の予定について概説する.
著者
達 晃一 篠原 直秀 金 勲 鍵 直樹 坂口 淳 飯田 明由 山内 康 安原 幸生 坪倉 誠 内藤 航
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.52, no.5, pp.1013-1020, 2021 (Released:2021-08-16)
参考文献数
10

本研究では、① ウイルスの感染対策を講じる上で必要な現象(換気や飛沫・飛沫核の挙動や表面汚染など)について、実測・実験室実験・シミュレーションを組み合わせて明らかにすること、② 場ごとの経路別リスク評価を行い、場ごとに対策によるリスク低減効果を推定すること、③ 飛沫核に対する対策技術の開発を行うことを目的とする.今回の報告では、①路線バスの換気実態調査結果および③エアロゾルフィルタ(本研究では粒子捕集のフィルタをエアロゾルフィルタと呼ぶこととする)の効果について報告する.
著者
中江 雄亮 池田 隼 安木 剛 田中 博 山下 太郎 坪倉 誠 中島 卓司
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.44, no.6, pp.1471-1476, 2013 (Released:2018-01-25)
参考文献数
5
被引用文献数
4

車両運動時の非定常空気力は操縦安定性向上に有用である.しかし,風洞におけるこれら空気力の計測や実走行における車両周り流れ場の詳細な計測は困難であり未解明な部分が多い.本報では,CFDを用いて空力パーツ追加による車両運動時の非定常空気力の差異に着目し,その発生メカニズムを解明したので報告する.
著者
武藤 昌也 坪倉 誠 大島 伸行
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集B編 (ISSN:18848346)
巻号頁・発行日
vol.77, no.775, pp.781-792, 2011 (Released:2011-03-25)
参考文献数
14
被引用文献数
1

Flow characteristics and fluid force on a sphere rotating along with axis perpendicular to mean air flow were investigated using Large Eddy Simulation (LES) at two different Reynolds numbers Rep of 1.0×104 and 2.0×105. As a result of simulation, opposite flow characteristics around the sphere and displacement of the separation point were visualized depending on the Reynolds number even though rotation speed according to the Reynolds number is the same. When the sphere rotates at some specific rotation velocity and at Rep = 1.0×104, flow characteristics agree with the flow field explained in the Magnus effect. While sphere rotates at the same rotation velocity while increasing Rep to 2.0×105, separation point moves in opposite direction and wake appears in the different direction. The reason of the negative Magnus force was discussed in terms of the boundary layer transition on the surface.
著者
中島 卓司 坪倉 誠 岡田 義浩 農沢 隆秀 溝兼 通矢 土井 康明
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.80, no.818, pp.FE0301-FE0301, 2014 (Released:2014-10-25)
参考文献数
13
被引用文献数
2

The objective of this study is to investigate aerodynamics and its generating mechanism of a road vehicle in steady-state cornering, which is the most basic cornering condition. The vehicle motion in the steady-state cornering was defined on a frame of reference fixed on the vehicle and it was divided into a rotation around a vertical axis and a sideslip. Then, aerodynamic force generated by each motion and its generating mechanism was discussed. In order to reproduce an effect of the rotational motion, a towing tank experiment was conducted to measure the fluid-dynamic force acting on a one-fifth-scale model of a sedan-type road vehicle. Assuming that the fluid-dynamic forces are expressible as a linear superposition of effects of the rotation and sideslip, first derivatives of the side force and yaw moment with respect to the yaw rate and the lateral velocity were analyzed by a multiple linear regression analysis. From the results of measurement and analysis, it was clarified that the assumption can provide good approximations of the force and the moment within a range of measurement conditions in this study. Regarding the fluid-dynamic side force, the rotation generates a centripetal force of the circular motion and the sideslip generates a force suppressing the slip motion. Regarding the fluid-dynamic yaw moment, the rotation generates a moment suppressing the rotation, and the sideslip generates a moment enhancing the vehicle's slip angle. Aerodynamics of a sedan-type road vehicle was estimated quasi-steadily by multiple regression equations with measured vehicle motion in an on-road test. From this estimation, the effects of both the rotation and the sideslip had the same order of magnitude. This result indicates that the effects of the vehicle's rotational motion have the same level of importance as the effects of the sideslip in vehicle aerodynamics in steady-state cornering.
著者
坪倉 誠
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

以下の6つの研究課題に取り組んだ.(1)簡易形状車体モデルを対象とした空力抵抗発生メカニズムの解明(2)吹き出し&吸い込み等の要素制御技術の数理モデル化(3)後ひき渦対の不安定性成長(4)簡易形状車体モデルを対象とした空力抵抗低減制御技術の提案(5)実走行状態における制御技術の効果検討(6)実車両形状モデルを対象とした戦略的空力抵抗低減制御技術の提案.簡易形状車体に対して,車両姿勢の動的変化を与えて,その空力応答特性を渦構造の非定常変化から明らかにした.この知見を実車セダン形状車体に適用し,抵抗や揚力の非定常変動と車両側面境界層や車体周りの渦構造を明らかにし,その抵抗抑制効果について考察した.