著者
五十嵐 輝 田中 絵麻 小山 友介
出版者
一般社団法人 日本デジタルゲーム学会
雑誌
日本デジタルゲーム学会 年次大会 予稿集 第12回 年次大会 (ISSN:27586480)
巻号頁・発行日
pp.41-44, 2022 (Released:2023-03-20)
参考文献数
7

動画共有配信プラットフォーム上で拡大する「ゲーム実況」を軸に、米国大手プラットフォーマーのゲーム動画コンテンツ市場への参入及びプラットフォーム間競争の激化、そして日本国内の動画共有配信プラットフォームであるニコニコ動画の停滞から、ゲーム動画コンテンツ市場におけるプラットフォーム間競争を考察する。結論としては、ニコニコ動画の停滞は、収益還元の不足によるゲーム動画コンテンツクリエイターの流出と、それにつられた視聴者の移動によって引き起こされたものである。
著者
五十嵐 輝 小山 友介
出版者
社会・経済システム学会
雑誌
社会・経済システム (ISSN:09135472)
巻号頁・発行日
vol.37, pp.67-76, 2016-10-25 (Released:2020-10-09)
参考文献数
8
被引用文献数
1

Study of Otaku has a lot of speculative researches but few quantitative ones. We conducted the questionnaire research for 681 students in five universities to estimate the degree involvement in Otaku activities. The results are as follows: 1)Four factors are detected which are self-affirmative enthusiasm to hobby, collector, sympathy toward other Otakus by sharing hobby interests, and paying no attention to fashion. these factors are classified into two groups: maniac activities and lack of communication skills. 2)There is no relationship one’s self-acknowledgement of Otaku and his social skills. 3)Two oppo- sites of Otaku exists. The one is Ria-ju repletion of real life, which is a Japanese internet slang for people who are sociable to everyone. The other is the man has low social skills and no motivation for anything.