- 著者
-
佐々木 道史
曽我 和哉
市川 尚
窪田 諭
阿部 昭博
- 出版者
- 一般社団法人情報処理学会
- 雑誌
- 情報処理学会研究報告情報システムと社会環境(IS) (ISSN:09196072)
- 巻号頁・発行日
- vol.2008, no.120, pp.23-29, 2008-11-25
- 被引用文献数
-
1
近年,学校教育現場には広く協同学習を取り入れる事例が増えているが,単に手法のみを導入してもグループ内に有意な相互作用は生起しがたい点が課題として挙げられる.本研究では,高等学校の授業において協同学習を行う際のグループ編成に着目し,相互依存関係に配慮した効果的なグループ編成を支援するための情報システムの在り方について考察する.Recently, application cases of cooperative learning on educational sites have increased. However they have been pointed out difficulty of effective interaction in learning group. In order to conduct effective cooperative learning on a class of high school, this paper describes a grand design and its prototype of support information system to organize learning groups taking interdependence relationship into consideration.