著者
加藤 裕康
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.67, pp.106-122, 2005-07-31 (Released:2017-10-06)
参考文献数
34

This paper attempts to analyze communication space created by Japanese youth who flocks to video game arcades. I myself joined them for direct observation and checked their comments written in the notebooks at the arcades. This approach led to reveal the unique existence of communication space created through the fusion of two communication patterns: face-to-face and machinemediated. The negative image of young people, for example juvenile delinquency and self-isolation, is contrary to the reality. This kind of prejudice among the older generations is not reflecting their behaviors and interaction patterns.
著者
加藤 裕康
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.67, pp.106-122, 2005

This paper attempts to analyze communication space created by Japaneseyouth who flocks to video game arcades. I myself joined them for direct observationand checked their comments written in the notebooks at the arcades.This approach led to reveal the unique existence of communication space createdthrough the fusion of two communication patterns: face-to-face and machinemediated.The negative image of young people, for example juvenile delinquencyand self-isolation, is contrary to the reality. This kind of prejudice among theolder generations is not reflecting their behaviors and interaction patterns.
著者
加藤 裕康
出版者
日本社会情報学会
雑誌
日本社会情報学会全国大会研究発表論文集 日本社会情報学会 第22回全国大会
巻号頁・発行日
pp.124-127, 2007 (Released:2010-01-22)

カルチュラル・スタディーズやサブカルチャー研究では、階級、人種、生産、労働、対抗、抵抗、消費、商業主義、マスメディアといったキーワードが取り上げられてきたが、ホガートやヘブディッジの研究には、疎外感が重要な要素として見出される。しかし、この「疎外」に対して、ほとんど注意が払われていないように思われる。本報告では、ホガートやヘブディッジの議論を手がかりに、「疎外」概念を抽出し、検討することを試みる。