著者
友田 卓爾
出版者
広島大学総合科学部
雑誌
地域文化研究 (ISSN:03851451)
巻号頁・発行日
vol.31, pp.45-74, 2005

In November 1640 the Long Parliament met, and soon a commercially produced weekly manuscript of parliamentary proceedings was available in London. Nehemiah Wallington (1598-1658), the puritan artisan (turner) who lived in Little Eastcheap, read the serious newsbooks of the early 1640s. He compiled materials into the journal "Historical Notoces of Events occurring chiefly in the reign of Charles 1". He stood at his shop-door to watch the passing by of some political procession, or to look out for his book with keen anxiety. The aim of this article is to prove that the parliamentary news between November 1640 and May 1641 described in "Historical Notices of Events" is extracted or cited from the following two volumes which preceded the newsbooks : "The Diurnall Occurrences, or Dayly Proceedings of Both Houses, in this Great and Happy Parliament, From the third of November 1640, to the third of November 1641. With A Continuation of all the Speeches, from June last, to the third of November, 1641." and "Speeches and Passages of This Great and Happy parliament: From the third of November, 1640 to this instant June, 1641. Collected into One Volume, and according to the most perfect Originalls, exactly published." Commercial production of printed news undermined old norms of secrecy that precluded popular discussion of political matters. Wallington cried "Oh the damage and misery that we were in by paying of ship-money; and the wrong and impoverishing of very many thousands in paying monies for the Corporations which was against all law and conscience!" News publications incorporated a greater number of people into the arena of political debate.
著者
友田 卓爾
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
1995

第一章から第五章で、ロンドン民衆の動向に視座を据えて革命の政治過程を跡付けたが、レベラ-ズ運動の中核的な担い手となったセクト(分離派)を中心に総括すると以下のとおりである。革命初期のロンドンの大衆行動は、反主教請願『根と枝』と反ストラフォードのデモを軸にして展開した。運動の担い手はthe middle and poorer sort of the peopleであった。中産市民層のデモは「マ-チャント」を主体とする「穏やかなふるまい」であり、もっとも目立ったリーダーはベン(John Venn)であった。一方、下層民衆のデモはサザァクの「トレイズマン」、従弟、「若者たち」のほかに運搬夫、荷馬車の御者など種々雑多の職種の人々を含み、かれらは武器を帯びていた。しかし、それは無秩序な性格のものではなっかた。群集を指導したリーダーたちの中には、のちのレベラ-指導者リルバーンがおり、また主教廃止キャンペーンの最前線にはセクトの人々がいた。かれらは、かれら自身の独立会衆をもつ自由、信仰に対する寛容(良心の自由)を国家から確保せねばならなかったからである。分離して「職人説教師(mechanic preacher)に従うという行動は、自覚されたにせよ、されなかったにせよ、教会・国家・社会のかれらの上位者からの独立を主張するものであり、階級的な挑戦であった。国家と教会の一体化をもって基本的な国家体制と考える人々の目には、国教会の廃棄は国家の解体の危険を胎むもの、社会秩序を破壊するもの、と映った。そうした危惧は、レベラ-ズの登場を予見するものであった。革命の高揚期に彗星のごとく現われて消え去ったレベラ-ズは、多様な成分からなる矛盾を内包した運動体であった。レベラ-ズ運動の最大の矛盾は、世俗政党の設立をめざしながら、セクトに依存しセクトを組織的基盤とした点にあった。セクトは「良心の自由」の保証をもとめて軍隊に参加し、軍隊急進運動の担い手となったが、かれらは結局宗教上の見地からしか自由を捉えることができなかったからである。