著者
古沢 昌之
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 = Shokei-gakuso: Journal of Business Studies (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.67, no.1, pp.83-111, 2020-09-30

[要旨]本論文の目的は,東南アジアの中で日本企業の最大の進出先であり,最多の在留邦人を擁するタイにおける「現地採用日本人」(日本人 SIEs)の活用について,「バウンダリー・スパナー」としての可能性と「日本人性」を巡る状況を中心に考察することにある。在タイ日系進出企業に対するアンケート調査の結果,SIEs は駐在員(AEs)と比べて高いタイ語能力とタイでの長い在住・就労経験を有することから,日タイの文化に架橋する「バウンダリー・スパナー」としてのポテンシャルを有した人材集団であると考えられる。また,回答企業が SIEs を雇用する背景には「日本語能力」「日本人の考え方や日本のマナー・ビジネス慣行に対する理解」といった「日本人性」に対する期待があることが分かった。[Abstract] This paper explores the utilization of Japanese self-initiated expatriates (SIEs)in Thailand where Japanese companies have the largest number of subsidiaries and the number of Japanese residents is the highest among Southeast Asian countries from the perspectives of their potential as boundary spanners and Japaneseness. We find that Japanese SIEs seem to have potential as boundary spanners because of their living and working experience in Thailand and fluency in the local language based on our questionnaire survey of Japanese -affiliated companies in Thailand. The research also reveals that the Japanese-affiliates employ Japanese SIEs owing to their Japaneseness such as Japanese language ability and familiarity with Japanese way of thinking, Japanese manners or business customs.
著者
孫 飛舟 中橋 國藏 古沢 昌之 原 敏晴 崔 圭皓
出版者
大阪商業大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

日本、韓国と中国の多国籍企業によるグローバル展開に関する比較を行い、それぞれの組織体制と経営戦略の違いを明らかにした。特に、新興国の市場開拓において、韓国企業に比べて日本企業が現地の消費者のニーズをうまく捉えていない局面が多い。近年、中国企業による海外進出が活発化し、日本企業が中国企業に買収されるケースが増えている。しかし、中国企業は情報公開が不十分で、経営ビジョンも不明確なケースが多く、今後改善していく必要がある。