著者
川上 光彦 馬場先 恵子 堀 徹也 村田 康裕
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木計画学研究・論文集 (ISSN:09134034)
巻号頁・発行日
vol.14, pp.727-735, 1997

金沢市では、地区交通計画のモデル地区として長町地区で整備を進めている。本研究では、整備の一環として同地区の街路において実験的に2種類のシケインを設置し、交通環境の整備効果を調査研究するとともに、実験の有効性について検討した。その結果、シケインの設置により自動車速度の減速効果は確認されたが、歩行空間が十分に確保できず、歩行者の安全感を向上させることができなかった。原因として、現状の対面通行を前提にシケインを設置したことに加えて、実験方法に問題があったことが考えられる。今後、交通規制の検討と実験方法の確立が急務である。
著者
藤田 譲 堀 徹 井上 清 村田 修二 摩嶋 禎規
出版者
The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers
雑誌
日本造船学会論文集 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
vol.1989, no.165, pp.215-224, 1989 (Released:2009-09-16)
参考文献数
9

Wooden ships up to around 55 m in length have been so far designed and built with hulls of double skin planking which consists of each single layer of longitudinal planking and diagonal planking crossing with an angle of 45°. Based on successful operation of these ships, large-scaled wooden ships of around 70 m are recently under consideration adopting hulls of triple skin planking. The triple skin planking consists of the outer skin of a single layer of longitudinal planking and the inner skin of double layers of diagonal planking wihch cross the longitudinal planks with angles (θ) of ±45°.Experiments and theoretical investigation as listed in the followings have been made in order to establish design formulae for the longitudinal bending and shear strength of hulls of the triple skin planking : (1) Simplified formulae are induced for calculating the rigidities and the stresses of the triple skin planking, and the practical methods are shown on the longitudinal and shear strength of hulls.(2) The results of the structural loading tests of the box-shaped ship model sizing 6.54 × 0.9 × 1.04 m are compared with the structural analyses by the three-dimensional (3D) truss model. The structural members of the test model are in 1/2 scale of those of a prototype ship except the overall dimensions.(3) The results of the same kind of 3D truss analyses made for the whole hull of the prototype ship are compared with the calculations by simplified formulae.It is concluded as follows : ·The 3D truss model reasonably represents the behaviour of the triple skin planking.The simplified calculation methods can be applied to actual ship design.·The effectiveness of the diagonal planking on the longitudinal bending strenth is 25 % theoretically when θ= ±45°, and a practical value of 20 % is proposed.·The inner skin of two layers of diagonal planking predominantly carries shear forces. The axial stresses of diagonal planks are simply obtained by doubling the shear stresses when θ= ±45°.·Longitudinal members such as gunwale, chine and keel contribute to the shear strength of a hull by their sectional areas multiplied by a factor of 4G/E theoretically when the rotations of the sections are restrained by neighbouring members. The actual degree of contribution is subject to further investigation.
著者
藤野 昇三 榎堀 徹 桂 敦史 花岡 淳 小西 孝明 浅田 佳邦 山下 直己 朝倉 庄志 加藤 弘文 森 渥視
出版者
日本肺癌学会
雑誌
肺癌 (ISSN:03869628)
巻号頁・発行日
vol.34, no.1, pp.89-94, 1994-02-20

上皮成長因子受容体Epidermal Growth Factor receptor(EGFr)を, 50例の原発性非小細胞肺癌切除組織において, ^<125>I-EGFを用いた。competitive binding assay法で測定し, 各種臨床パラメーターと対比した.50例の平均assay値(平均値±標準偏差値)は, 31.83±44.07fmol/mg・pで, I期21.25±18.99, II期13.20±12.85, IIIA期41.28±69.27, IIIB期30.08±34.28, IV期57.67+63.50, N_0 26.12±33.21, N_1 14.88±12.75, N_<2,3> 54.55±65.14であった.進行症例で高い傾向にあり, I期とIV期, 早期(I, II期)(19.39±17.86)と進行期(III, IV期)(45.31±58.53), N_0とN_<2,3>, N_1とN_<2,3>およびN_<0,1>(23.00±29.25)とN_<2,3>の問にp≦0.05で有意差が認められた.組織型, T因子, 性別, 年齢などとは, 関連は認められなかった.肺癌組織中のEGFr値は, 核酸量などと同様に肺癌の性格を表すものとして, 予後に関連する可能性があるものと考えられた.