著者
北村 信也 矢野 正孝 原島 和海 堤 直人
出版者
The Iron and Steel Institute of Japan
雑誌
鉄と鋼 (ISSN:00211575)
巻号頁・発行日
vol.80, no.3, pp.213-218, 1994-03-01 (Released:2009-06-19)
参考文献数
10
被引用文献数
25 25

A new decarburization model for the vacuum degasser was constructed. In this model, the mass transfer of carbon andoxygen in the liquid phase, the mass transfer of CO in the gas phase and the chemical reaction rate at the interface were taken into account for the rate controlling steps. Also, as the decarburization sites, the Ar bubble surface, bath surface, and the CO bubble formation at inner sites were considered. This model was verified by the correspondence of the calculation results with the experimental results of the small scale tests and applied to the various RH degassers. The following results were clarified :1) Decarburization at inner sites mainly occurs in the initial stage of the decarburization process (Stage I ), and decarburization at the bath surface becomes predominant in the final stage of the decarburization process (Stage II).2) The reaction in Stage I is mainly governed by the circulation rate and evacuation rate.3) The evacuation rate has a smaller influence on the reaction in Stage II. In this stage, it is essential to increase the circulation rate and to increase the effective reaction area for the decarburization at the bath surface by inducing violent surface agitation.
著者
孔 力 清造 剛 堤 直人
出版者
一般社団法人 日本繊維機械学会
雑誌
繊維機械学会誌 (ISSN:03710580)
巻号頁・発行日
vol.46, no.12, pp.T253-T259, 1993

目的 耐熱水性を高めるために, 過安息香酸t-ブチルを架橋剤として用い, 市販のポリビニルアルコール繊維 (PVA) およびポリビニルポルマール繊維 (PVF) に架橋構造を導入し, 構造と物性に対する効果を検討した.成果 架橋処理繊維はゲル分率が顕著に増加し, PVAでは最大95%にまで達した。架橋処理によって吸水時のヤング率が特にPVAで上昇した。一方, 水分率は架橋によって影響されなかった。沸騰水中での収縮率は, PVAではコントロール試料の45%から5%にまで, PVFでは10%から3%にまで低下し, 繊維の耐熱水性が顕著に改善されることが判明した。