著者
増位 和也 塚野 雄吉 Masui Kazuya Tsukano Yukichi
出版者
航空宇宙技術研究所
雑誌
航空宇宙技術研究所報告 = Technical Report of National Aerospace Laboratory (ISSN:03894010)
巻号頁・発行日
vol.1324, pp.1冊, 1997-04

方程式誤差法に分類される最小二乗法およびTLS法(全最小二乗法)を用いて、クインエア機の縦空力微係数を幾つかの操縦入力に対する飛行試験時歴より直接推定し、周波数応答法による推定結果と比較した。その結果、最小二乗法およびTLS法は、周波数応答法と比較して非常に少ない飛行試験時間で空力微係数を推定することが可能で、特別の入力装置も必要としないことが示された。推定した空力微係数によるシミュレーション計算では、周波数応答法による空力微係数と同程度もしくはそれ以上の精度で飛行運動を再現することができた。また、最小二乗法およびTLS法では、説明変数のそれぞれが十分変化し、かつ、互いに独立となるよう適当な入力波形を組合せ、データ処理において計測誤差をできる限り取り除くことが重要であることが分かった。
著者
小松 雄高 鈴木 真二 増位 和也
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
交通・物流部門大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2003, no.12, pp.207-210, 2003-12-08

The algorithm for on-line flight path optimization for emergency landing of aircraft and its flight experiment are discussed in this paper. On-line optimal flight path generation problem is transformed into the state-space search problem and the Tabu Search method with Random Moves is combined to optimize each segment of the state-space search in real-time. We checked the effectiveness of the proposed algorithm in flight simulation, then the plan for the flight experiment scheduled in this October is illustrated. The generated flight path is shown to a pilot in "Tunnel-in-the-Sky" Display, and indicates guidance for emergency landing to the pilot.
著者
徳永 大知 増位 和也 鈴木 真二
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
交通・物流部門大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2014, no.23, pp.139-142, 2014-11-28

A flight controller based on Simple Adaptive Control (SAC) method was implemented to Multi-Purpose Aviation Laboratory MuPAL-α developed by JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) to demonstrate the effectiveness of SAC flight controller in the serious fault case where the longitudinal stability was suddenly reduced in the air. A parallel feed-forward compensator was added to make the whole system meet the ASPR (Almost Strictly Positive Real) condition that is necessary for the plant to be stabilized by the SAC controller. In order to represent the fault case in a real flight test, a "pseudo-fault term" was added to the original controller equipped with MuPAL-α. Through numerical simulations, hardware in the loop tests and flight experiments, it was revealed that the SAC could stabilize the aircraft with such a fatal fault while a conventional PID control system could not stabilize the plane.