著者
李 相穆 増田 真理子 前原 かおる 菊地 康人
出版者
日本語教育方法研究会
雑誌
日本語教育方法研究会誌
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.64-65, 2009-03-21

This paper will introduce a web-based learning system developed to support the learning of Japanese notation. While directing the learner to the correct character string, the materials provide effective feedback on the word or word portion that the learner entered based on the illustration or audio provided. Through this, it supports self-directed, conscious learning. The system is also responsive to a wide range of learning, such as for vocabulary, dictation, verb conjugation, and Kanji readings. Further, it allows the learner to freely set the presentation of questions to fit with their goals and level.
著者
前原 かおる 増田 真理子
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2008

本研究では,非漢字圏漢字学習者が,「漢字」と「学習者」それぞれの要因の特性にかかわらず効果的に漢字学習ができるための内容・方法の開発を行った。具体的には(1)音声付のタスクを含むオンライン型漢字学習教材「Step Up Kanji-500」の開発,(2)漢字の体系(字源,字形パターン,漢語の語構成,など)に関する学習教材の開発,(3)(1)(2)を活用した教室活動を行うための補助教材の整備と実践を行った。これらにより,学習段階,認知スタイル,学習スタイル等の異なる非漢字圏学習者からなるコース運営がより効率的に実現できるようになったほか,漢字圏学習者に対する教育内容の改善にも及んだ。