著者
大隅 英貴 安部 恵介 阿部 健一
出版者
The Institute of Electrical Engineers of Japan
雑誌
電気学会論文誌D(産業応用部門誌) (ISSN:09136339)
巻号頁・発行日
vol.116, no.4, pp.471-476, 1996-03-20 (Released:2008-12-19)
参考文献数
8

Recently in the conurbation area, traffic congestion on railway system is very terrific and the commutation area have been spread out year after year. So it is required to reduce traffic congestion and to shorten time to arrive at the destinations. Recent development of information system in a railway system makes it possible to know more accurate passengers demand in real time. In this paper, we propose a method to make more flexible train schedule based on passengers demand. The proposed method can make a train schedule to satisfy the most amount of demand and make the total trip time of passengers smallest. By setting number of trains and their start times, stop patterns of trains are automatically generated and evaluated by train traffic simulations and passengers flow simulations. These simulations are executed repeatedly to evaluate trial schedules in the planning process and so efficient simulation methods are also proposed. The effectiveness of the proposed method is examined through some examples of applications based on practical railway models.
著者
安部 恵介 荒屋 真二
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.103-111, 1986-01-15
被引用文献数
19

列車運行管理への自動化技術の導入において 事故等によるダイヤ乱れからの速やかな復旧を図る運転整理は 複雑な組合せ問題であり 定量的評価も難しいため最も自動化が困難な分野である.そのため運転整理における計算機支援方式は シミュレーションをベースとした方式がとられており 緊急時における有効性の点からシミュレーションの効率化が強く要求されている.本論文では まず運転整理における列車運行モデルに対し その制約条件をグラフ表現する方法を示す.そして シミュレーションをグラフ上の最長径路探索として効率的に行う最長径路方式を提案する.また 運転整理では部分的条件変更が繰り返されるという特徴に着目して 変更影響の波及部分のみを求めて最長径路長を更新することにより 実際的観点からいっそう効率化を図ったパラメトリック方式も提案する.これらのグラフ方式では 従来の一般的なイベントシミュレーション方式に比べて 計算時間が大幅に短縮される.また条件変更に対してはグラフの修正で済み 変更矛盾によるデッドロック発生は グラフのサイクルとして発生箇所のみならず原因も速やかに提示できるという利点もある.数値実験によりこれらの方式の有効性を検討する.