著者
齊藤 亜由子 行田 正三 安部 芳絵 雑賀 高
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.70, no.4, pp.4_2-4_7, 2022 (Released:2022-07-22)
参考文献数
19

This paper describes the diversity promotion efforts which support students with disabilities and sexual minorities at technical universities. By reference to examples of reasonable accommodation, we have identified that adjusting the balance between reasonable accommodation for students and safety in the experiments and graduation researches might have been important especially at technical universities. The results of the questionnaire conducted for the students indicated that it is important to disseminate the efforts to promote diversity at the university for both the students who need reasonable accommodation and the students who do not need reasonable accommodation in order to enrich their university life. We concluded that it is necessary to provide students the opportunities in which they can accept diverse values and have their own ideas.
著者
藤池 遼 藤川 真樹 安部 芳絵
雑誌
第80回全国大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2018, no.1, pp.625-626, 2018-03-13

スマートフォンの普及により,SNSの利用率が小中学生の間で急上昇している.彼らは,SNSがもつ機能を享受しているが,SNSがもつ危険性を十分に理解していないことが多い.本研究では,スマートフォンを持ち始める年代である小学校高学年をターゲットとし,SNSの適切な使用を教育するゲーム型学習コンテンツを開発する.当該コンテンツは,児童が興味を持ちやすいゲームの1つであり,ゲームの主人公を育成することができるRPGをベースとする.信頼度というパラメータを主人公に持たせることでSNS上での適切な振る舞いの重要さを習得させるとともに,心理学的な効果を取り入れることで学習意欲の維持向上を図る.