著者
林 洋次 小松 裕太
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
年次大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2009, pp.135-136, 2009

For scientific engine analyses, authors proposed a simultaneous and approximate analyses for connecting rod big end bearings, for piston pin bearings and for crank shaft main bearings. However, to save computation time for engine bearing analysis, it is better to innovate new iteration methods to introduce solutions of partial differential equations in finite width bearing theory. In this paper, some kinds of Runge-Kutta methods are proposed by using variable step methods with inherent algorithm of engine bearings, and the characteristic of variable step's Runge-Kutta methods in engine bearing analyses are clarified.
著者
香月 亮二 塩山 勉 岩城 智香子 阿部 覚 片山 健二郎 小松 裕太
出版者
一般社団法人 日本原子力学会
雑誌
日本原子力学会 年会・大会予稿集
巻号頁・発行日
vol.2013, 2013

外部電源無しで使用済燃料プールが冷却できるシステムを開発している。システムの一部である放熱器はフィン付管群と煙突で構成され、自然対流により熱を大気に放出する。自然対流による熱伝達率は小さいため、放熱器が大きくなることが問題となる。そこで、コンパクトな放熱器となる管群構成を検討した。管群の縦方向ピッチをパラメータとした試験により、縦方向ピッチがフィン外径の5倍のとき熱伝達率が単管の1.6倍で最大となる結果を得た。また、試験で得た熱伝達率を用いた、煙突内の空気に生じる浮力と抵抗、伝熱のバランス計算により、1本あたりの伝熱量が最大となる段数を評価した。