著者
山本 敏雄
雑誌
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)
巻号頁・発行日
vol.1987, no.56, pp.79-88, 1987-08-20

近年、アイコンを採用したシステム機器が増えている。しかし、アイコンはユーザーインターフェースの一部であり、単にアイコンを採用したからといって全体のユーザーインターフェースが向上するとは限らない。他の方法と適切に組み合わすことによって全体のユーザーインターフェースを向上させることができるからである。アイコンのパターンも画面デザインあるいは手順デザインの一部として、あるルールで統一的にデザインされなくては逆にユーザーインターフェースを低下させることにもなりかねない。アイコンの最終グラフィックパターンを決めるまでのプロセスと各プロセスにおける留意点を述べる。Iconic interface is becoming increasingly common as a major component of computer systems, ranging from word processors to personal computers. Graphic design of icons is a mere part of the screen design as same as iconic interface is a mere part of the user interface. If icons are designed without a certain rule, its systems appear complex and is difficult to understand to the user, especially to the novice or casual user who is unfamiliar with computers. In this paper, design process and rule of icons for an office workstation are described. (in Japanese)