1 0 0 0 ゲームの核

著者
山本 時代 北 隼人 飯田 弘之
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2007, no.20, pp.49-55, 2007-03-05
参考文献数
9

ゲーム理論値の概念は,多くのゲームを同じ土俵で評価するという点で画期的である.しかし,プレイヤはゲームの結果だけではなく,過程によって,そのゲームの魅力を感じる.本稿では,先行研究である高貴な不確定性の概念からゲームの核という概念を提案する.また,提案したゲームの核をシミュレーションによって測る方法の模索として,セミランダムプレイによる4x4リバーシの自己対戦を行った.さらに,ゲームの核をはかる方法として,高貴な不確定性の概念に基づく自由度と与えられた自由度の割合を提案.The concept of game-theoretical value is epoch-making at the point of evaluating many games in the same level. However, a game often attracts an interest to players with not only the result but also the process. This paper formulates a notion of the kernel of games from the concept of game refinement, stochastic uncertainty and noble uncertainty. We groped for a method of scaling the kernel of game, and performed 4x4-reversi with the semi-random self-play. Moreover, we assumed a relationship between the degree of freedom with each depth the semi-random ply.