著者
山石 忠弘 林 敏浩 垂水 浩幸
雑誌
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻号頁・発行日
vol.2010-CE-107, no.12, pp.1-5, 2010-11-13

プログラミング教育において,座学でプログラムの知識を身に付けた学習者が,ソースプログラムを正しく読み取れないことがある.原因として,プログラムが動く仕組み理解できていないので,プログラム処理がわからないと考える.本研究では,プログラム処理がわからない学習者に対して,踊りによるプログラム処理の可視化を行うことで,プログラム処理の理解支援を行う.
著者
山石 忠弘 林 敏浩 垂水 浩幸
出版者
情報処理学会
雑誌
研究報告コンピュータと教育(CE) (ISSN:18840930)
巻号頁・発行日
vol.2010, no.12, pp.1-5, 2010-11-13
被引用文献数
1

プログラミング教育において,座学でプログラムの知識を身に付けた学習者が,ソースプログラムを正しく読み取れないことがある.原因として,プログラムが動く仕組み理解できていないので,プログラム処理がわからないと考える.本研究では,プログラム処理がわからない学習者に対して,踊りによるプログラム処理の可視化を行うことで,プログラム処理の理解支援を行う.Many learners who have the programming knowledge by classroom lecture, but they cannot read source programs correctly in some cases. As for the cause, we think students cannot understand the process of programs because they do not have enough knowledge about how programs run. For such students, this research assists to understand the process of programs by visualizing them as dance.