著者
岩崎 克己
出版者
広島大学
雑誌
広島外国語教育研究 (ISSN:13470892)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.23-37, 1999-03-31
被引用文献数
1

In order to make up for insufficient learning conditions in non-English foreign language courses at the university level, I have developed an automatic evaluation drill system which functions via WWW. Freshmen are expected to access their assignments from terminals in laboratories on campus. The device for the automatic evaluation is based on a CGI program written with Peri. The purpose of this paper is to describe the general idea of this system. I also refer to related problems which should be solved in the near future. This drill system is designed for foreign language teachers with no special expertise in computers or programming languages. So, teachers can easily input exercise data and make their own on-line drills suitable for their classes. The results are easily recorded and processed with the help of data processing software such as Microsoft Excel. This on-line drill system is teacher-friendly. Instructors can make and manage a large number of grammar drills and word and idiom drills with diverse educational purposes for various levels of students. Additionally, teachers are freed from having to do routine correction work, which normally would require a great deal of energy and time. This system is also learner-friendly. By virtue of automatic evaluation mechanisms, students get immediate feedback on their own learning activities, namely the answers and explanations. They can write and send directly their comments on drills or their questions to their teachers. With the help of such on-line drills, teachers can shift most grammar drills and word and idiom drills from classroom to the homework assignment, so they can concentrate during classes more on communicative activities and authentic tasks which are only possible within the classes.
著者
ハーティング アクセル 吉満 たか子 岩崎 克己
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

本研究の目的は,ドイツ語と日本語の依頼のEメールの構造を比較することである。本研究のために,ドイツ人と日本人の学習者によって書かれた200のEメールを実験デザインによって収集した。そして形式的,構造的,言語的特性に基づきEメールを分析した。本研究の質的な結果に基づいて,ドイツ語学習者が目標言語においてより適切に依頼を書く手助けとなる教材を作成した。
著者
岩崎 克己
出版者
公益社団法人 日本木材保存協会
雑誌
木材保存 (ISSN:02879255)
巻号頁・発行日
vol.1977, no.7, pp.12-18, 1977-05-25 (Released:2009-05-22)
参考文献数
9
被引用文献数
2 3
著者
HARTING AXEL 吉満 たか子 岩崎 克己
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

本研究の目的は、日本における非ドイツ語母語話者の教師がいかなる目的のもとに、日本語とドイツ語を使い分けているのかを明らかにすることである。そのために、言語選択を決定づける要因を探るとともに,教授目的ごとに受講者が母語(L1)と学習言語(L2)のどちらを使用するのかを見極めるために,ドイツ人と日本人両方のドイツ語教師を対象にして,調査を行った。その結果,受講者のL1使用を誘発する要因として,複雑な教育内容,規模の大きな授業,そして受講者のやる気の低さないしはL2能力の低さが示唆された。