著者
戸崎 敬子 清水 寛
出版者
一般社団法人 日本特殊教育学会
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.39-49, 1987-09-14 (Released:2017-07-28)

大正期における特別学級の実態とその性格を解明するために文部省普通学務局『全国特殊教育状況』(1924年、1927年発行)に記載された「特殊教育」実施校名を手がかりに、現在の学校名と住所を調査した上で該当校に対してアンケート調査を実施した(回収率70.7%)。その結果、60例の特別な取組事例(うち25例が特別学級の事例)を得た。調査結果から次の諸点が判明し、大正期特別学級の全国的実態とそれらの性格の一端を明らかにすることができた。すなわち、1.該当校は学校規模の大きい、伝統のある学校が多い。2.回答事例の特別学級のうち、開設時期の判明した学級のすべてが大正期に開設され、その多くが短期間で消滅している。また学級は多様な呼称を持っている。3.特別学級の対象児童のほとんどが学業成績不良児である。しかし、大正末期には知能検査の普及に伴う変化も生じている。さらに学校沿革誌の史料的価値についても明らかにできた。
著者
戸崎 敬子 清水 寛
出版者
一般社団法人 日本特殊教育学会
雑誌
特殊教育学研究 (ISSN:03873374)
巻号頁・発行日
vol.27, no.2, pp.11-23, 1989-09-30 (Released:2017-07-28)

1923(大正12)年に劣等児の特別学級が設置された新潟県U小学校について、学業成績不良児と関連の深い原級留置児を学籍簿をもとに分析し、実態を解明するとともに、その背景、および特別学級成立と原級留置との関連を考察した。本論文では次の諸点が明かになった。1.U小では1921(大正10)年頃まで原級留置児が多い。2.原級留置児は1学年と5〜6学年で特に多い。その後の進路は低学年では進級、高学年では退学となる割合が高い。3.留置措置後「就学免除・猶予」となる事例では知的障害を推測できる成績不良児が多い。4.原級留置児の成績は算術が特に低い。しかし留置措置は教科全体の平均成績、操行、出席状況等を総合して決定されている。5.原級留置児の背景に、貧困な教育条件と児童の生活状況に規定される当校の低学力問題が存在している。6.当校の特別学級は、低学力問題に対する施策の一環として設置された。また学級設置によって、原級留置の基準が変化した。
著者
戸崎 敬子 Tozaki Noriko
出版者
琉球大学教育学部
雑誌
琉球大学教育学部紀要 (ISSN:13453319)
巻号頁・発行日
vol.68, pp.205-216, 2006-03

The purpose of the present study was to clarify the status of special classes in Okinawa Prefecture described in the reports of four national surveys of special classes, run by the Ministry of Education in Taisho Era. Those surveys were done by the School Health Department and the Social Education Department of the Ministry in the years 1923 to 1926. In the reports, we can find some information about special classes in Okinawa Prefecture in those days. The information includes not only the number of schools which had the special classes, the number of special classes and pupils in the classes, but also the details of the case of special classes in Asato Elementary School. This paper analyzed the description connected with Okinawa Prefecture in the four reports. The results were as follows: (1) There were some special classes in Okinawa Prefecture during the prescribed timet (2) the classes were organized based on the grades in main subjects of pupils, and (3) the average number of pupils per class was more than 50.
著者
戸崎 敬子 Tozaki Noriko
出版者
琉球大学教育学部
雑誌
琉球大学教育学部紀要 (ISSN:13453319)
巻号頁・発行日
vol.70, pp.15-23, 2007-01

The purpose of this paper is to explore the first case of educational practice for children with disabilities in Okinawa Prefecture. It was a class specifically targeted at children with visual or hearing disabilities and was developed in Tokeshi elementary school by Ishun Yonamine, the principal of the school at the time. This paper attempts to clarify the actual status of the class, using mainly a report by Yonamine, which was found recently in an old issue of educational magazine. The report was based on his experiences with educational practice for children with visual or hearing disabilities. The results of this study were as follows; 1) It is likely that the practice of special class started in 1906, because the head of Nakagami County ordered Tokeshi elementary school to decrease the children who could not enter school and Yonamine had been much interested in educating these children with special needs. 2) The students of the class were those with visual or hearing disabilities in the school district, and 3) The class was closed down in 1908 when Yonamine went to Tokyo to study education for children with visual or hearing disabilities. While he was studying in Tokyo, he was forced to transfer from Tokeshi elementary school to a different school.Therefore, the class existed only for nearly two years.