著者
西原 一嘉 西原 小百合 安富 雅典 新関 雅俊
出版者
日本図学会
雑誌
図学研究 (ISSN:03875512)
巻号頁・発行日
vol.39, no.Supplement2, pp.31-36, 2005 (Released:2010-08-25)

大阪電気通信大学では現在、工学部1部機械工学科、総合情報学部メディア情報文化学科、短期大学部、工学部2部機械工学科にてAutoCAD LTをもちいたCADによる製図実習、CAD利用技術者検定試験受験の基礎についての演習を行っている。本年度より将来のCAD導入を目指して、設計を主体とする企業でのCADを取り入れた、実線的な演習を行っているので、これについて報告する。
著者
小笹 俊博 新関 雅俊
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集B編 (ISSN:18848346)
巻号頁・発行日
vol.77, no.781, pp.1834-1843, 2011 (Released:2011-09-25)
参考文献数
10
被引用文献数
2 1

In the case of engine bearings, pressure in a cylinder is necessary for the analysis of lubrication. In this study, a cycle simulation of gasoline engines has been developed to predict the pressure in a cylinder under the wide range of engine operation. In the cycle simulation, intake and exhaust processes are included and combustion process is calculated with flame propagation based on burning velocity. The pressure in the cylinder is introduced into the bearing analysis to calculate the load on the bearing in addition to the inertia force. Orbital movement, minimum oil film thickness, and power loss in the bearing are estimated. This method may be useful on an engine design.
著者
西原 一嘉 西原 小百合 安富 雅典 新関 雅俊 大西 道一
出版者
日本図学会
雑誌
図学研究 (ISSN:03875512)
巻号頁・発行日
vol.40, no.Supplement1, pp.171-174, 2006 (Released:2010-08-25)
参考文献数
1

F.Hohenberg (1) が指摘しているように建物を二方向から撮った写真があれば、透視図を逆変換することにより建物の三次元形状を再現することができる。しかし、昔の町並みのように一枚の写真しか残されていない場合はこの方法は使えない。これまで、一枚の写真とともに残されている地図を併用することによって建物を再現する方法を検討してきた。具体的には建物の形状をデジタルカメラで撮影し、その画像から図学的手法を用いて (Auto CADを使用し) 再現するものである。なお、実際の撮影において、隣の建物や木などが邪魔をして建物の地面の位置が隠れてしまうという問題や地図上に基準となる正方形が取れない問題やさらに建物の高さの測定精度がかなり低くなる問題も生じると考えられる。そこで、本研究ではシミュレーションにより、以上の問題点を解決する方法を検討した。
著者
新関 雅俊 福永 嘉之 山口 富士夫
出版者
公益社団法人精密工学会
雑誌
精密工学会誌 (ISSN:09120289)
巻号頁・発行日
vol.56, no.7, pp.1280-1285, 1990-07-05
被引用文献数
2

Point-in-Polygon Tests are basic geometric algorithms in solid modeling. The 4×4 Determinant Method provides a structured framework for all interference problems in the modeling process. The authors have proposed two different algorithms for Point-in-Polygon Tests based on the 4×4 Determinant Method, the PNZ Triangle Method and the Vertex Convexity Method. This paper compares the (1) algorithm simplicity, (2) arithmetic operations per vertex, (3) pre-calculable date, (4) accuracy in floating point arithmetic, (5) applicability in special cases, and (6) applicability in faces with curved edges, of the two algorithms. This shows which algorithm is preferable in each situation, and which algorithm is suitable for implementation in a hardware geometric processor.