著者
根來 孝明 Takaaki Negoro
出版者
同志社大学
巻号頁・発行日
2022-03-03

書の歴史において、その正統性の頂点に位置付けられるのは東晋の王羲之(303?〜361?)である。彼の書は現存しないとされ、後世の人々は、拓本などの複製を通して王羲之の書を学んできた。本稿の目的は、各時代の人々が思い描く王羲之の書、すなわち書聖・王羲之の像(イメージ)がどのようなものかを、造形分析を通して明らかにし、その変遷を考察することである。
著者
根來 孝明
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.71, no.1, pp.73-84, 2020 (Released:2022-02-16)

The copy of Lan ting xu by Zhao Mengfu is included in Lan ting shi san ba. Lan ting xu is a masterpiece by Wan Xizhi, who is a calligrapher referred to as 書聖 (“a great calligrapher”). This calligraphy work was widely disseminated after the Tang dynasty. Most studies on Lan ting shi san ba have discussed the connections between Zhao Mengfu and Wan Xizhi from the contents of the text. In addition, the style of calligraphy has been emphasized. The purpose of this report is to examine the characteristics of molding in the calligraphy work of Zhao Mengfu. Furthermore, this study aims to reconsider Zhao Mengfu’s position in Chinese calligraphy history. Result of the molding analysis suggests that Zhao Mengfu understood the calligraphy work of Wan Xizhi as a mix between the calligraphy style of the Tang dynasty and that of the Song dynasty. Therefore, Zhao Mengfu can be seen as a calligrapher who generated a new image of Wan Xizhi’s calligraphy during the Yuan dynasty.
著者
根來 孝明
出版者
大阪教育大学・美術教育講座・芸術講座
雑誌
美術科研究 (ISSN:02884313)
巻号頁・発行日
no.29, pp.103-114, 2011

本稿は、平成23年度修士論文を要約し、一部修正を加えたものである。