著者
権 赫麟
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.24, no.1, pp.59-68, 2012

This study theoretically examines the role of popular culture and tourism in the construction of cultural authenticity in contemporary society. As a result of the erosion of traditional values, popular culture and tourism have become decisive factors in the social construction of cultural authenticity. Popular culture creates cultural images, and tourism represents official form of culture. Cultural functions of popular culture and tourism are organically connected. Public awareness of culture is constantly reconstructed through interaction between popular culture and tourism, and it can be considered to be the substance of cultural authenticity in postmodern era.
著者
権 赫麟
出版者
観光学術学会
雑誌
観光学評論 (ISSN:21876649)
巻号頁・発行日
vol.4, no.2, pp.121-133, 2016 (Released:2020-01-13)

本研究は、ポピュラーカルチャーの観光対象化を文化構築主義の観点から分析するものである。本稿が事例として取りあげる鳥取県境港市と長野県上田市は、マンガと歴史という対照的な二つの文化要素を対象とする観光地である。しかしながら、本研究の考察は表面的な様相とは違い、実際これらの地域で観光される文化はポピュラーカルチャーと伝統文化という規範的な範疇に収まるものではないことをみせてくれる。伝統文化とポピュラーカルチャーが「観光されるために」相互浸透的に脱文脈化するという事実は、現代観光が既存の二分法では説明できない新たな文化的価値を構築していることを示している。