著者
樫葉 みつ子 中川 篤 柳瀬 陽介
出版者
中国地区英語教育学会
雑誌
中国地区英語教育学会研究紀要 (ISSN:03851192)
巻号頁・発行日
vol.48, pp.95-105, 2018-03-31 (Released:2019-04-10)
参考文献数
10
被引用文献数
1

With increasing work-related communicative demands for school teachers, it is imperative that universities provide prospective teachers with learning opportunities to successfully communicate in challenging situations. This paper reports a case study of introducing Tojisha Kenkyu, or a communal exploration by and for persons in challenging situations, to university students before their graduation with the English teacher’s license. Through the four sessions coupled with reflection on an electronic bulletin board, students (re)learned the importance of equality between speakers, self-exposure of negative points, a context with shared metacommunicative values, and reciprocity of communication.
著者
中川 篤 柳瀬 陽介 樫葉 みつ子
出版者
言語文化教育研究学会:ALCE
雑誌
言語文化教育研究 (ISSN:21889600)
巻号頁・発行日
vol.17, pp.110-125, 2019-12-31 (Released:2020-03-10)

社会学者のバウマンが指摘する「個人化」の潮流は本来協働的な営みであるはずのコミュニケーションを個人化して考える傾向と連動しているように思われる。しかし,ますます複合的になり,個人で解決困難な問題が増加していく社会においては,多くの人間が協働的に問題への対処を目指すコミュニケーションこそが重要となる。そこで本研究では共同体による問題対処のコミュニケーションについて,精神保健福祉の分野で目覚ましい成果を挙げる当事者研究を題材にして再考した。その際の理論的枠組みは,個人の特性ではなく関係性の特性に注目する関係性文化理論である。再考の結果,当事者研究のコミュニケーションは,特定の関係性を文化として定着させた上でのコミュニケーションであり,その関係性の文化においてコミュニケーションは弱さを力に変えることができることがわかった。
著者
樫葉 みつ子 大塚 謙二 坂本 南美 柳瀬 陽介
出版者
中国地区英語教育学会
雑誌
中国地区英語教育学会研究紀要 (ISSN:03851192)
巻号頁・発行日
vol.44, pp.97-106, 2014 (Released:2017-03-01)

Reflective journal writing is to be theoretically clarified more for effective teacher development. This two-year long interview study focused on the effects of written language in four different modes (English/Japanese, private/published) chosen by four Japanese ESL teachers. The four teachers all described their writing as 'conversation', which we interpret as one that is among three differentiated selves: practitioner, author, and reader. The conversation promoted changes in their cognitions and actions. Publication guided the teachers to the more publicly accepted cognitions and actions, whereas private writing promoted the internal conversation at deeper levels. Writing in English provided a more 'object' self-reflection in one teacher, and offered insights in language through the difficulties of translation in another teacher.