著者
平井 重行 欅 文喜 藤井 元
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2006, no.24, pp.1-8, 2006-03-13
参考文献数
12

ユビキタス社会を実現する技術やシステム,またサービスの研究が盛んに行われている.我々は,家庭での日常生活で利用するサービスやシステムについて,浴室を対象にQOL向上へ向けた研究開発を行っている.情報家電を使用する環境という観点では,住宅内では特殊な空間と言える浴室であるが,我々は安全性を確保した上でセンサ類を設置し,生体情報や行動を計測して様々なアプリケーションの実現を試みてきた.また,そのエンタテインメント応用という位置付けで,入浴者の状況や行動をサウンドに変換し,浴室における普段の入浴行為に対して新たな楽しみ方を付加するシステムを試作してきた.本稿では,これまでに研究してきた2種類の浴室環境とそのエンタテインメント応用のシステムについて紹介し,日常生活をより楽しむインタラクティブなコンテンツの在り方について議論する.To increase Quality of Life, we have researched and developed several bath-systems and their services for an useful bathroom in daily life. However the bathroom is an unique space in terms of a place for appliances in a house, we try to equip several sensing devices in safety and measure bathing person's activities, motions and vital signs for various applications. As one of those applications, we developed entertainment systems that enhance the amenity space 'bath' by sounds controled by bathing person's state and activities. In this paper, two bath-systems for entertainment applications we developed are described, and also we discuss how we make and evaluate interactive content for entertainment in daily life.